Quan arriba l'hora de començar a introduir la grafia de lletres, ens assalten molts dubtes. El primer que hem de saber és que buscar la
motivació i l'
acompanyament en aquest procés d'aprenentatge és fonamental.
"Aprendre a escriure té un gran
component psicoafectiu", ens explica la Sònia Blasco, doctora en Psicologia, i tècnica docent de la subdirecció general de Funció Directiva i Lideratge Pedagògic del Departament d'Educació.
"Fer-ho acompanyats també del pare o la mare és important també per l'acompanyament emocional”. En canvi, posar l'infant a resseguir quaderns de cal·ligrafia, afirma, "no serveix per a res".
D'aquest aspecte també ens n’ha parlat la
Montserrat Bertran, mestra i directora de l’equip LIC de Girona, equip d’assessorament del Departament d'Educació. "
La relació amb l’escriptura també són emocions. Viure-ho com una descoberta, una finestra al món que et permet comunicar-te. Té aquest vessant de relacionar-t’hi positivament”, explica. Si aquesta relació entre l’infant i l’escriptura s’estableix així, l’aprenentatge serà molt més fructífer.
A continuació, teniu alguns recursos per ajudar les nostres criatures a crear una
imatge perceptiva correcta de com s’escriu cada lletra per via de diferents activitats plàstiques:
Punxar
Retallar
A la sorra
Resseguir amb el dit damunt lletres de plàstic
Formar grafies amb plastilina
És important també trobar el moment adequat per a cada infant per començar a fer el pas de la
lletra de pal a la
lletra lligada o l’script: "s'ha de fer en el moment que l'infant està madurativament a punt, que és quan es dona una correspondència so-grafia en l'escriptura de paraules, frases i petits textos (etapa alfabètica). De forma orientativa aquest moment sol coincidir al final de l'etapa d'Educació Infantil o a l'inici de l'etapa de Cicle Inicial", conclou.
A l'hora d'introduir les grafies de la
lletra lligada, la Sònia Blasco recomana que respectem molt el
punt d’inici de cada lletra. "La criatura que escriu les primeres lletres incorrectament, té més probabilitats de seguir fent-ho malament perquè la imatge li queda gravada i després cal un
procés reeducador.
Per tant, és preferible dedicar més minuts a l’inici de l’aprenentatge a marcar bé el punt d’inici”, per crear una imatge perceptiva correcta”.