Els nens i nenes reclamen més temps lliure

Un estudi de l'Institut Infància i Adolescència conclou que els infants estan molt poc satisfets amb els horaris: massa temps de deures i extraescolars i poc de pares

Publicat el 02 de desembre de 2020 a les 07:32
Actualitzat el 29 d’agost de 2022 a les 11:13
[inicicentrareport] Els infants estan molt poc satisfets amb els horaris: massa temps de deures i extraescolars i poc de temps amb la família. 

Ho confirma un estudi de l'Institut Infància i Adolescència impulsat per l'Ajuntament de Barcelona. El programa "Parlen els nens i nenes", ha valorat el benestar subjectiu de la infància a la ciutat de Barcelona.

Per primera vegada s'ha preguntat als infants i no als adults com estan i què es pot fer per tal que estiguin millor. S'ha fet a través d'enquestes i tallers a nens i nenes d'edats compreses entre 10 i 12 anys. La conclusió? "Volen més temps lliure i llibertat per decidir què fer-hi". 

L'Esther és mare de tres filles. Explica que les tardes passen volant i que entre els trajectes d'anada i tornada a les escoles, els deures, les dutxes i els sopars només els queda menys de mitja hora de temps lliure per jugar o fer allò que els vingui de gust.

"M'agradaria poder dinar amb les meves filles, fer la migdiada amb elles i anar al parc sense estar pendent de mirar el rellotge. Vull poder educar en valors, a l'aire lliure, fer comunitat i per això per a mi el més important és tenir temps per la família", assegura. 

El fet que hi hagi encara localitats amb els parcs tancats tampoc hi ajuda: "Estic a punt de fer una performance al parc com si fos Txernòbil", ens diu el Marc. Els seus dos fills porten des del passat 16 d'octubre sense poder anar a esbargir-se al parc. Juntament amb altres mares i pares han creat un grup pro infància per vetllar pels drets de les criatures.

[noticia]161[/noticia]

L'excés de deures també sembla ser un problema. "El meu fill té 10 anys i es passa les tardes fent els deures. Al final ens passem la tarda fent els deures amb ell quan ens agradaria passar-la amb temps de qualitat, anant amb bici o sortint amb les amistats", ens diu l'Anna, a través de l'Instagram de Criar.cat

De fet aquest és un dels altres problemes que s'ha detectat a l'enquesta del benestar subjectiu de l'Institut de la infància. Per tal d'obrir diàlegs i trobar solucions a tots aquests problemes dels infants s'ha obert el Grup Altaveu, conformat per una trentena de nois i noies d'11 a 13 anys, amb l'objectiu de donar a conèixer l'Agenda dels infants, un document que servirà per visibilitzar les seves propostes. 

L'agenda dels infants inclou aquestes onze demandes dels infants per millorar el seu benestar: 

[GotaVerdaPle] Tenir més temps per gaudir amb la família

[GotaVerdaPle] Menys temps d'estudi i més temps per jugar i estar amb els amics i amigues

[GotaVerdaPle] Sentir-nos més segurs i segures i rebre més suports quan tenim problemes

[GotaVerdaPle] Més escolta i prendre's seriosament el que diem

[GotaVerdaPle] Més llibertat i més confiança en les nostres capacitats

[GotaVerdaPle] Participar en les decisions de l'escola i canviar les maneres d'aprendre

[GotaVerdaPle] Lluitar decididament contra el bullying i prevenir-lo 

[GotaVerdaPle] Cuidar-nos millor, hàbits saludables i satisfacció amb el propi cos

[GotaVerdaPle] Que tothom tingui el que necessita i donar més valor a les coses que tenim

[GotaVerdaPle] Més vida amb la gent del barri i espais per trobar-nos amb altres nens i nenes

[GotaVerdaPle] Fer més coses a l'aire lliure, en una ciutat més verda

"És imprescindible impulsar programes com el Parlen els nens i nenes, per poder escoltar les veus dels infants i tenir-les en compte a l'hora de dissenyar polítiques públiques", assegura Laia Pineda, directora de l'Institut Infància i adolescència.

"Però no podem confondre el que ens diuen els nens i nenes amb les respostes que, des de la política pública, els hem de donar. Des de l'Institut Infància i Adolescència insistim en el fet que no hi ha una sola infància sinó diversitat d'infàncies i que, per això les polítiques públiques han de ser sensibles a les realitats socials diferenciades dels infants i desplegar polítiques que afavoreixin la igualtat d'oportunitats", afegeix.  [ficentrareport]