Un 15% més d'hores destinades al suport d'alumnes amb necessitats especials

Es passarà de 47.000 hores de monitoratge a 54.000 hores aquest mateix curs

Publicat el 28 d’octubre de 2022 a les 14:34
Actualitzat el 28 d’octubre de 2022 a les 15:01
[inicicentrareport]Després de la denúncia col·lectiva de les associacions de famílies amb relació a les mancances encara vigents pel que fa al suport a l'alumnat amb necessitats especials, el Departament Educació ha anunciat aquest divendres que incrementarà les hores de servei de monitoratge destinades a aquests alumnes.

L'augment suposarà augmentar un 15% el temps destinat al suport de l'alumnat amb necessitats especials als centres educatius púbics. Així, es passarà de les més de 47.000 hores del curs 2021-2022 a les 54.000 hores al curs actual, incrementant aproximadament unes 7.000 hores setmanals.

Es tracta d'hores de monitoratge per a tasques de cura i d'higiene personal, les tasques de suport davant els trasllats i mobilitzacions, les tasques de regulació de la conducta i el suport i vetlla per la seva seguretat. L'objectiu és afavorir l'autonomia personal i l'autoregulació de l'alumnat amb necessitats educatives especials dins els centres educatius, i al mateix temps millorar la participació i la realització de les activitats d'aprenentatge en contextos ordinaris i dins horari lectiu.

A Catalunya hi ha 39.596 alumnes d'educació especial NESE, dels quals 6.153 es troben en centres d'educació especial i 33.443 en centres ordinaris, segons les darreres dades facilitades pel Departament d'Educació.

Actualment es destinen a l'educació inclusiva uns 500.00 milions d'euros l'any, una despesa que ha augmentat des de la publicació del decret d'inclusió a les escoles, com també ha crescut i de manera exponencial el nombre d'alumnat amb aquestes necessitats.

[noticia]1472[/noticia]
Amb tot, les AFA denuncien que el decret no s'ha acabat de desplegar en la seva totalitat i detecta encara mancances importants. 

[GotaVerdaPle]Quins són els principals problemes que denuncien les AFA?

[GotaVerdaBuit]La falta de detecció precoç d'aquestes necessitats especials
[GotaVerdaBuit]La manca d'informació i acompanyament que reben les famílies i també la [GotaVerdaBuit]Falta de recursos: moltes d'aquestes famílies han de pagar molts diners per poder tractar els infants perquè la saturació dels recursos públics fa que sigui totalment insuficient
[GotaVerdaBuit]Falta de cultura inclusiva en la comunitat educativa
[GotaVerdaBuit]Manca de creació de la Comissió d'Atenció a la Diversitat en algunes escoles
[GotaVerdaBuit]Manca de coordinació entre l'EAP i els professionals de l'atenció educativa especial i famílies
[GotaVerdaBuit]Llargues esperes per l'avaluació
[GotaVerdaBuit]Falta de mesura, recursos i suport als infants
[GotaVerdaBuit]Manca de renovació i previsió dels plans Individualitzats de l'alumnat
[GotaVerdaBuit]Manca de reconeixement de NESE derivades de violència masclista
[GotaVerdaBuit]Falta de suport a tota mena de diversitats, també a les d'alt funcionament
[GotaVerdaBuit]Falta de poder entrar als centres personal necessari (infermeria en cas d'infants amb diabetis, fisioteràpia, logopèdia...). 

[ficentrareport]