No, l'arc de Sant Martí no és només una moda. Parlem de la filosofia Waldorf

Si el teu fill o filla ha arribat a casa amb una estrella Waldorf i no saps quina és la seva utilitat llegeix aquest article

Publicat el 14 de febrer de 2022 a les 07:00
Actualitzat el 14 de febrer de 2022 a les 07:43
[inicicentrareport]La criança respectuosa està a l'ordre del dia i existeixen múltiples pedagogies que ens hi acosten. Una d'elles és la filosofia Waldorf, que se centra en el poder de la imaginació, la creativitat i l'aprenentatge fruit del dia a dia, i que inclou joguines fetes amb materials naturals i versàtils. Però, qui hi ha darrere d'aquesta metodologia? 
 
Si ets pare o mare i estàs interessada a saber en què consisteix el que també es coneix com a educació Steiner-Waldorf, qui la va incentivar i com implementar-la, en aquest article te'n fem cinc cèntims.
 
Rudolf Steiner (Croàcia, 1861- Suïssa, 1925) filòsof, pedagog i arquitecte austríac, va fundar Stuttgart, la renovadora escola Waldorf de pedagogia. També va impulsar l'institut clínic d'eurítmia i pedagogia curativa.

És el fundador de l'antroposofia, segons la qual el pensament és un òrgan de percepció del món com ho són l'oïda o la vista, i que es troba en l'origen de la metodologia Waldorf. 

[GotaVerdaPle] En què es basa la seva filosofia

Es treballa per potenciar un vincle profund amb un mateix, amb els altres i amb tot allò que hi ha en el món per descobrir.
 
El currículum s'amplia i es diversifica segons el moment maduratiu de la criatura. Així i tot, sempre es busca fomentar els exercicis de pensar, sentir i fer.
 

[GotaVerdaPle] Quina és la funció de la persona adulta?

Estar present i acompanyar el creixement de l'infant perquè desplegui gradualment les seves capacitats i al mateix temps fomentar l’aprenentatge mitjançant la motivació i la connexió. Això s’aconsegueix presentant els continguts amb creativitat i bellesa.
 
[GotaVerdaPle] Com s’estableixen els límits?

Els límits donen ordre i estructura. Han de ser clars i han de tenir sentit. El bon vincle entre la família o el professorat i els infants és clau per establir els límits. Quan són més petits, s'apliquen més des de l'acció que no pas des de les explicacions, posant-se l'adult d'exemple i mostrant allò que és adequat. 

[noticia]932[/noticia]
[GotaVerdaPle] I a la pràctica què cal fer?

Durant l’etapa infantil l'aprenentatge està integrat en la vida quotidiana i el joc hi juga un paper fonamental. L'infant té al seu abast un ampli ventall de vivències amb moviment, activitat manuals i materials naturals.

A partir de primària, es treballen matèries que es reparteixen en períodes intensius de 3-4 setmanes per aprofundir-hi. A les escoles no s'utilitzen llibres de text, sinó que elaboren els seus propis llibres i quaderns.

El treball artístic i musical és important perquè fomenta l'expressió, la creativitat i la perseverança. L'avaluació no és a través d'examens sinó de l'observació continuada per part del claustre de mestres.

Alguns dels beneficis que presenta aquesta metodologia són permetre facilitar el desplegament de les capacitats i habilitats pròpies de l’infant. Alhora, ajudar-lo a esdevenir una persona autònoma, creativa i responsable.

[GotaVerdaPle] Per a què serveixen les joguines Waldorf i quin aprenentatge n'extreu l'infant? 

Les activitats artístiques fomenten l'expressió, la creativitat i la perseverança. Les joguines Waldorf es caracteritzen per utilitzar materials naturals i ser molt versàtils, de manera que no condicionin el joc en excés: estructures que poden tenir diverses funcions o, nines amb poca expressivitat perquè l'infant pugui projectar-hi les emocions, o materials per a treballs manuals que els permetin desplegar la creativitat i alhora concentrar-se en una tasca.

[noticia]927[/noticia]
[GotaVerdaPle] Algunes joguines que segueixen aquesta filosofia:

 Arc de Sant Martí Waldorf. L’arc de Sant Martí pot ser des d'un apilable fins a un element de joc simbòlic. Ofereix múltiples opcions de construcció i joc, i permet acompanyar l'infant en diverses etapes del desenvolupament. Fomenta la imaginació, la creativitat, la concentració, coordinació de moviments, psicomotricitat fina, coordinació mà-ull i a més pot ser un bon element d'aprenentatge de vocabulari (colors i mides), així com de conceptes matemàtics.
 


 

Estructura Waldorf

. Durant aquesta etapa els encanta muntar i desmuntar coses i l'estructura Waldorf pot ser des d'una botigueta, fins a una consulta mèdica passant per un teatre. És una estructura molt versàtil que permet desenvolupar la imaginació. Si tenies al cap regalar una cuineta, tot i que per edat també pot encaixar, tingues present que una cuineta és només una cuineta. 
 
 

 

Nines amb expressió poc definida

. D'aquesta manera es poden imaginar si el nino o la nina riu, plora, està contenta o enfadada. Cal que també el material sigui el menys definit possible. Realment el cervell és un múscul que si no l'utilitzes, s'atrofia: quan les joguines funcionen, per exemple, només prement un botó l'infant passa a ser un mer espectador.

 

Balança romana de fusta

, amb platets metàl·lics grans i peses reals. És de fusta, sòlida i molt estable. Perfecte per acompanyar en el joc i l’experimentació.
 
 

[ficentrareport]