Aprendre a resoldre situacions quotidianes, treball per competències i reforç de l'avaluació continuada. Aquests són tres dels eixos fonamentals recollits a
l'esborrany que el Departament d'Educació ja ha posat sobre la taula de les direccions dels centres de primària i secundària i al qual ha tingut accés
Criar.cat.
Us avancem, a continuació, alguns dels canvis previstos per al curs vinent:
Notes a final de cicle a primària: Tot i que les famílies continuarem rebent els butlletins amb qualificacions cada trimestre, a final de cicle de primària (a 2n, 4t i 6è), seran les que el personal docent introduirà al sistema informàtic. A secundària se seguirà introduint les notes a final de curs.
Desapareix el No assoliment: passa a dir-se "en procés d'assoliment", per no tenir connotacions tan negatives. Aquesta terminologia igualment significarà que l'assignatura està suspesa
Repetir curs serà excepcional: Tot i que fins ara ja es procurava que fos així, ara l'alumnat que acabi l'ESO i no hagi assolit algunes de les competències podran tenir igualment la titulació si el professorat considera que no tindran impediments per continuar-se formant.
Més autonomia pels centres: Els centres escolars podran decidir com organitzen un 20% de l'horari setmanal i podrien dedicar 6 hores a la setmana a treballar projectes comuns o d'escola o bé centrar-les en la matèria que vulguin. Les escoles rurals també tenen més autonomia d'organització, agrupant àrees o matèries que considerin.
Coeducació i educació emocional a les escoles: S'incorpora la coeducació a tots els nivells i modalitats. El currículum s'ha de dissenyar des de la perspectiva de la igualtat de tracte i no discriminació. També es prendrà especial atenció al benestar emocional d'infants i joves i es fomentarà l'adaptació de la demanda de cada aprenent. L'educació afectivosexual també formarà part del currículum coeducador en totes les etapes educatives. La filosofia desapareix a l'ESO i es potenciarà valors cívics i ètics.
Educació lingüística de més qualitat: L'objectiu lingüístic parteix d'una perspectiva plurilingüe i intercultural, però la llengua catalana ha de ser la llengua de comunicació i vehicular de referència ja que actua com a element de cohesió social
Aprenentatge basat en situacions: part de l'aprenentatge es basarà en situacions que l'alumnat es pot trobar a la vida real a partir del qual els centres poden partir per desenvolupar aprenentatges. També es fomentarà la consciència cívica, educació mediambiental i la crítica de la realitat social, política, científica ecològica i econòmica des d'un punt de vista local i alhora global.
Foment de l'esperit crític i competència emprenedora: Identificar oportunitats per innovar i actuar transformant les idees en projectes serà un dels fets que es tindrà en compte a les aules per treballar i desenvolupar el pensament crític i creatiu i també la recerca i resolució de problemes i la gestió de la informació i comunicació.