L’Associació Catalana d’Empreses del Lleure, l’Educació i la Cultura (Acellec) ha tornat a alçar la veu per denunciar la desempara econòmica que pateixen les empreses del servei de menjador escolar i activitats extraescolars. L'episodi de pluges torrencials que es preveien per aquest dimecres 9 de setembre va provocar que la Generalitat enviés un ES-Alert on s'informava de la suspensió de les classes i tota l'activitat lectiva a cinc comarques: l'Alt Penedès, el Baix Penedès, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Garraf.
La suspensió de l'activitat educativa ha deixat avui uns 80.000 alumnes de primària a casa i segons l'Acellec, la pèrdua de prop de 60.000 menús escolars en un sol dia, uns costos que les empreses —majoritàriament pimes— hauran d'assumir de manera íntegra sense cap mena de compensació pública.
Des de la patronal del sector s'assenyala que aquesta situació no és nova. Durant tot el curs passat, l'Acellec va sol·licitar reiteradament al Departament d'Educació una normativa clara i concreta per determinar com s'han de gestionar i compensar econòmicament aquestes incidències, provocades per causes alienes a les empreses com ara la climatologia adversa o jornades de vaga. Malgrat la gravetat dels fets i haver demanat formalment una reunió amb la consellera d'Educació, l'entitat lamenta que no ha rebut cap resposta per part de l'administració.
El tancament d'aquesta jornada suposa un fort cop per a la sostenibilitat financera del servei. Les empreses han de fer front als costos de personal i d'estructura preparats per a la jornada, a més de patir l'impacte de no cobrar les beques de menjador per part de l'administració quan el servei no es presta efectivament. L'Acellec adverteix que assumir aquests càrrecs de forma constant posa en risc la viabilitat de moltes pimes i, en darrera instància, la qualitat del servei de migdia.
A més de les pèrdues econòmiques, la patronal ha expressat el seu profund malestar per la gestió de la informació: les empreses es van assabentar de la suspensió de les classes a les cinc comarques afectades a través dels mitjans de comunicació i no pas per canals oficials del Departament. Una manca de coordinació que s'afegeix a la incertesa que ja viuen durant les jornades de vaga —el curs passat se'n van registrar una vintena—, quan l'absentisme de l'alumnat impedeix ajustar la previsió de menús. Per tot plegat, l'Acellec exigeix una instrucció unificada per a la xarxa pública i concertada que fixi criteris clars per protegir el sector davant d'aquests episodis.

