El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts l'avantprojecte de llei per reduir el nombre màxim d'alumnes per aula i una regulació bàsica i homogènia de la jornada lectiva del professorat de l'educació obligatòria. L'objectiu és corregir les desigualtats entre autonomies i millorar les condicions de treball del professorat, així com una atenció més individualitzada. Pel que fa a les ràtios, es redueix el nombre màxim d'alumnes per aula: 22 a Primària (davant els 25 actuals) i 25 a ESO (davant els 30 actuals).
El document fixa, amb caràcter general, la jornada lectiva setmanal del professorat en 23 hores a Infantil, Primària i Educació Especial, i en 18 hores a Secundària. De manera excepcional, i per necessitats d'organització, es pot assolir un màxim de 20 hores, compensades amb dues hores complementàries per cada període lectiu addicional.
El govern espanyol va fer una recomanació a les comunitats autònomes el 2019 respecte a les ràtios, però no totes ho van adoptar, per això ara amb aquest avantprojecte es fixa una regulació màxima legal d'hores per garantir l'homogeneïtat a tot el territori.
El calendari d'aplicació preveu que la nova jornada lectiva i la consideració doble de l'alumnat amb necessitats educatives especials (NEE) entrin en vigor el curs 2026-2027. Les noves ràtios començaran a implantar-se progressivament: el curs 2027-2028 a Infantil i Primària; el 2028-2029 a Secundària; i el 2029-2030 a Batxillerat, i s'aconseguirà la seva plena aplicació el curs 2031-2032.
A Catalunya ja s'aplica el topall d'hores lectives per als docents, i també fa alguns anys que s'aplica una ràtio de 20 alumnes o menys als grups que comencen a I3, sobretot als centres públics. A ESO la ràtio majoritària encara és de 30 alumnes per grup. A més, el govern establirà, mitjançant norma reglamentària, les ràtios per als altres ensenyaments no obligatoris i els criteris que permetin determinar els centres en què, per raons socials o educatives, calgui aplicar reduccions addicionals.
El text de l'avantprojecte de llei continuarà la tramitació fins a la seva aprovació definitiva com a projecte de llei i la seva tramesa a les Corts. Durant la tramitació, el text serà sotmès a negociació amb les organitzacions sindicals i les comunitats autònomes.
Índex de vulnerabilitat
El Ministeri d'Educació i FP està treballant amb l'INE per desenvolupar un índex de vulnerabilitat socioeconòmica. Aquest índex servirà per identificar aquells centres que, per diferents circumstàncies, com el tipus d'alumnat o la ubicació, presenten una situació de complexitat especial. L'índex és una fórmula matemàtica que a partir de diferents variables (com el context socioeconòmic de la llar, entre d'altres) establirà el grau de vulnerabilitat de cada estudiant. Aquest avantprojecte de llei preveu que en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor de la llei es desenvoluparan recursos com aquest per a aquesta tipologia de centres educatius.
La ministra d'Educació, Pilar Alegría, ha explicat que la intenció és "revertir les retallades del 2012", amb el govern del PP, per tal de "cuidar els que cuiden i ensenyen". Preguntada pel possible veto de JxCat, Alegría s'ha mostrat confiada que quan arribi el projecte de llei al Congrés, al gener o febrer, obtindrà el suport de la resta de forces polítiques.
