Un de cada quatre alumnes catalans té necessitats educatives específiques

L'aFFaC denuncia que aquest alumnat no aprèn en les mateixes condicions que la resta i reclama la incorporació urgent de personal especialitzat

Publicat el 20 d’octubre de 2025 a les 12:57
Actualitzat el 20 d’octubre de 2025 a les 13:16

En un període de només deu anys, el sistema educatiu català ha passat de tenir un 6% d'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) a un 26%, segons dades del Departament d’Educació i Formació professional. Un augment que el sector considera un "pas necessari" per entendre la situació actual de complexitat a les aules: "Només allò que es coneix es pot atendre", reconeix Lidón Gasull, directora d'Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya (aFFaC). Des de l'entitat, però, alerten que actualment hi ha més de 325.000 alumnes amb aquest tipus de necessitats que no disposen del suport i l'atenció requerits per aprendre en les mateixes condicions que la resta. Davant d'aquestes dades, l'aFFaC reclama la incorporació urgent de personal especialitzat que garanteixi una "escola plenament inclusiva".

Segons les dades d'Educació, el curs 2025-26 ha començat amb 9.000 alumnes més amb NESE identificats que el curs anterior. Un augment que amb el pas dels anys, però, no ha anat acompanyat de l'increment del personal necessari que garanteixi que aquest alumnat “no només estigui a l’aula, sinó que hi aprengui i es desenvolupi plenament”, denúncia Gasull. Per això, l'aFFaC demana que "cal treballar de manera immediata per desplegar el decret i reforçar els perfils professionals especialitzats necessaris per donar-hi cobertura".

Més enllà de la manca de vetlladors i vetlladores -que també consideren evident-, l'entitat assegura que cal posar el focus en altres perfils professionals que són "imprescindibles" quan a l'aula hi ha un nombre reduït d'alumnes amb NESE. L'aFFaC fa referència a educadors com ara els mestres d’educació especial, especialistes en lectoescriptura, logopedes, educadors socials o els fisioterapeutes. En aquest sentit, asseguren que "existeix una manca estructural de personal especialitzat", un col·lectiu considerat "clau" per oferir la inclusió educativa.

Les associacions lamenten que davant l'augment de la demanada d'aquest tipus de personal, en lloc d'augmentar el personal, la situació no fa més que agreujar-se. Ho exemplifiquen amb la supressió de les 103 places d’integradors socials i les 25 d’educadors socials places per part del d'Educació aquest mateix curs.

Es continua derivant alumnat amb NESE fora dels centres ordinaris

Un altre aspecte que l'aFFac considera preocupant és el fet que l'alumnat escolaritzat en centres d'educació especial continua creixent. Segons les associacions, aquesta tendència significa que les famílies no confien plenament en el sistema probablement perquè "no disposen dels recursos necessaris per garantir una resposta adequada a la diversitat", fet que les porta a derivar els seus fills i filles fora dels centres ordinaris.

Amb tot, subratllen que cal fer efectiu el Decret d’Educació Inclusiva, i que "no és només una necessitat, sinó una prioritat urgent". Sota el lema "JoTambéHiVullAnar", l'entitat fa anys que exigeix al Departament d’Educació i Formació Professional "que assumeixi la seva responsabilitat de manera immediata i implementi les mesures necessàries per assegurar que la inclusió a les escoles i instituts sigui una realitat més enllà del paper". "La comunitat educativa i les famílies no toleraran més inacció", conclouen.