Només la meitat dels docents de secundària de l'Estat consideren que han rebut una formació adequada, un 85% han de cridar l’atenció als alumnes a cada classe i més del 55% del professorat català declara estrès per atendre l’alumnat amb necessitats de suport. Aquestes són algunes de les dades que s’extreuen de l’informe TALIS del 2024 que elabora l'Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmics (OCDE) i analitza la realitat del sistema educatiu a partir de 280.000 docents de 55 països i que l’OCDE publica cada cinc anys.
El professorat català, estressat però satisfet
L’estudi revela que un 16% dels docents del territori espanyol pateixen estrès, per sota del 19% de l’OCDE, i un 13% assegura que això afecta negativament la seva salut física i mental. L’estudi TALIS també constata que 1 de cada 5 docents a Espanya es planteja deixar la professió, percentatge també inferior a la mitjana de l'OCDE (27%). Així i tot, el professorat de Catalunya mosta un grau de satisfacció del 95% a primària i un 94% a secundària, per sobre del 89% la mitjana de l’OCDE.
Les dades revelen una diferència d’estrès per gènere i edat. Tant a la primària, 18,6% davant del 12%, com a l’ESO, un 17,3% contra l’11,1%, els homes són els qui diuen patir més estrès. Pel que fa a les diferències d’edat, els menors de 30 anys expressen més estrès que els majors de 50 anys, un 18,1% davant del 12,3% entre els docents de la secundària.
Alumnes amb necessitats especials
L’anàlisi de l’OCDE revela que més de la meitat dels docents de primària catalans i el 44% de l’ESO mostren estrès a l’hora d’atendre els alumnes amb necessitats educatives especials de suport. La xifra està per sobre del 42% de la mitjana estatal i del 37% de l’OCDE. D’altra banda, la meitat dels mestres de primària de Catalunya afirmen que pateixen estrès en preparar les classes, per sobre del 42% de l’Estat. A secundària, la xifra baixa fins al 39%, a Catalunya i Espanya.
Segons expliquen els docents, Catalunya és la comunitat que té més alumnes amb necessitats educatives especials, un 87% a secundària i 90% a primària, pers obre de les dades del conjunt de l'Estat, un 78% a secundària i un 82% a primària, i del 77% de l'OCDE.
Formació dels docents
L’estudi TALIS revela que 4 de cada 10 dels docents acabats de graduar consideren que la formació que han rebut no és l’adequada, mentre que la mitjana de l’OCDE situa la qualitat de la formació del professorat en un 75%. L’estudi reflecteix que els aspectes pràctics són els que obtenen una pitjor valoració, menor al 50%.
Tot i que la meitat dels professors asseguren que les activitats en les quals han participat darrerament han tingut un impacte positiu, asseguren que encara els falta formació en l'ús de la IA, l'atenció a alumnes amb necessitats educatives especials i la gestió del comportament dels alumnes a l’aula.
Excés de canvis curriculars
Gairebé el 60% del professorat assegura sentir-se estressat davant els canvis curriculars que implementen les administracions, així com per haver “d’actualitzar-se constantment”. Un 35% demana un període d’estabilitat sense modificacions curriculars, un 33% denuncia que no se’ls faciliten eines per aplicar els canvis demandats i un 26% defensa que s'introdueixen massa novetats acadèmiques a les escoles. D’afegit, un 59% dels professors d’ESO de Catalunya afirmen veure’s superats per les tasques burocràtiques, per sota del 64% del conjunt de l’Estat.
Condicions laborals
Segons les dades que es presenten a l’estudi TALIS, gairebé la meitat dels docents no està satisfet amb el salari que cobra, tot i que la satisfacció ha augmentat quatre punts percentuals des de les dades del 2018. Sense tenir en compte el sou, el 72% del professorat assegura sentir-se còmode amb les seves condicions laborals, 10 punts percentuals més que el 2018. Gairebé el 70% té contracte indefinit, per sota del 81% de mitjana de l’OCDE, i el 13% dels docents treballen a temps parcial.