7 regles d'or per evitar conflictes als grups de WhatsApp de classe

Tips per evitar malentesos entre famílies de l'escola per la missatgeria instantània

Publicat el 15 de desembre de 2025 a les 12:39

El grup de WhatsApp de l'escola pot ser una gran eina per comunicar-nos, però també hi poden sorgir conflictes. La immediatesa del sistema de missatgeria o el fet d'escriure sense haver reflexionat prèviament com transmetre el missatge, poden acabar sent font de problemes de comunicació entre les famílies.

És per això que us facilitem les 7 regles d'or perquè els grups de WhatsApp de les escoles no es converteixin en un pou de conflictes. Aquí teniu una petita guia que esperem que us sigui d'utilitat: 

  1. Tenir clar l'objectiu del grup: Pactar quins són els usos dels grups, temes pels quals es farà servir, voluntats i preferències. Si l'objectiu és que serveixi com a eina de comunicació entre les famílies sobre activitats en concret, si acceptem la compartició d'enllaços i arxius que poden ser d'interès per a les famílies, tant del centre com de fora del centre...
     
  2. Tenir present a qui ens dirigim a l'hora de comunicar: Un grup de WhatsApp de l'escola no és un espai de debat per parlar de segons quins temes. Si es veu i es detecta un interès comú sempre es pot crear un grup paral·lel amb relació al tema (si és de caràcter escolar), això sí, sempre animant a tothom (no només a un grup concret) a participar-hi.
     
  3. Tenir present el format que utilitzem: Cal que el llenguatge sigui concís. No podem fer un pòdcast de 40 minuts donant la nostra opinió sobre un tema ni tampoc contestar tothom a tots els temes. En cas que faci falta fer votacions es poden utilitzar eines més específiques, com Doodle, per fer-ho de manera anònima.
     
  4. Posar en context el missatge. El sistema de missatgeria instantània ha transformat la comunicació interpersonal en un format predominantment textual. Hem hagut d'aprendre a interpretar texts sense una entonació darrere, i molt sovint hem sentit la fredor d'aquest format i això ha dut malentesos. També hem hagut d'aprendre a incorporar el llenguatge icònic (emoticones) per donar connotació a les nostres paraules. Tot plegat per arribar a la conclusió que el missatge textual té evidents limitacions, i hi ha converses presencials que difícilment poden ser substituïbles. Per això, és important posar en context tots els missatges i no renunciar a la trucada o a la conversa presencials en casos determinats.
     
  5. Actuar amb respecte cap a totes les persones i opinions: Cadascú té una situació diversa, una opinió formada sobre temes en concret. No són tolerables actituds destructives cap a altres persones (siguin o no presents al xat) ni tampoc actituds violentes o poc respectuoses.
     
  6. Ser conscients que parlem de criatures: Tenir present que com a figures referents del nostre fill o filla, els temes que parlem en el grup poden tenir repercussions sobre les criatures o exposar-les en algun aspecte.
     
  7. Tenir present que ser en un grup de WhatsApp d'escola pot representar també una càrrega mental que, sovint, recau únicament sobre les dones. Buscar fórmules per compartir aquestes responsabilitats o coparticipar en aquests espais. El fet de saber què han de portar l'endemà, quan hi ha reunió de l'AFA, quines activitats es duen a terme i decidir com hi volem participar com a unitat familiar pot ser també una tasca feixuga i, massa sovint, descompensada.

I si hi ha un malentès al grup? Valorar si afecta el conjunt del grup o no, i preferiblement tractar-ho de forma privada. En cas que detectem que ha provocat malestar a escala general, es pot valorar parlar-ne col·lectivament sempre amb respecte cap a totes les persones i opinions.