El Departament d’Educació i Formació Professional ha publicat la “Guia per acompanyar les famílies”, un document que ofereix orientacions per gestionar l’ús dels dispositius digitals en infants i joves. La iniciativa arriba després que aquest curs hagi entrat en vigor la prohibició dels mòbils als centres educatius, una mesura sorgida del treball de la Comissió de Digitalització.
per una digitalització responsable,
Objectiu: hàbits saludables i normes clares
La guia pretén donar eines a les famílies per establir hàbits digitals equilibrats, límits clars i normes compartides. Segons el Departament, no es tracta de prohibir les pantalles ni donar llibertat total, sinó de regular-ne l'ús per garantir un creixement saludable i una bona convivència.
Entre les recomanacions més rellevants hi ha:
- Fomentar activitats digitals educatives i creatives.
- Fixar temps màxim d'ús segons l'edat (per exemple, màxim 30 minuts al dia entre 4 i 6 anys, 1 hora diària de 7 a 11 anys o 2 hores en l'adolescència).
- Prioritzar espais de desconnexió, com els àpats ni abans d'anar a dormir.
- Supervisió i control parental amb filtres i restriccions d'accés a continguts inadequats.
- Ser un model com a adults, reduint també l'ús de pantalles davant els infants.
Recomanacions segons l'edat
El document diferencia pautes per franges:
- 0-3 anys: es desaconsella del tot l'ús de pantalles.
- 4-6 anys: ús molt limitat i sempre acompanyat.
- 7-11 anys: exposició progressiva, evitant mòbils amb internet i xarxes socials.
- 12-15 anys: retardar al màxim l'accés al primer mòbil amb internet: ús supervisat i pactat.
- 16-18 anys: ús autònom però amb responsabilitat i consens familiar.
Més enllà dels límits: el benestar digital
La guia també alerta dels riscos físics i emocionals associats a un mal ús de les pantalles: problemes visuals, sedentarisme, trastorns del son, ansietat, baixa autoestima o addiccions. Igualment, inclou apartats específics sobre ciberseguretat, privacitat, relació amb l’escola i prevenció de violències digitals com el ciberassetjament o la difusió d’imatges íntimes sense consentiment.
Una eina pràctica per a les llars
Per facilitar l'aplicació de les recomanacions, el Departament proposa crear un pla digital familiar, amb normes pactades, horaris i conseqüències si no es respecten. També es promou el temps en família sense pantalles i la valoració del joc, l'esport, la cultura i les activitats de lleure com a alternatives d'oci.
Amb aquesta guia, Educació vol reforçar la corresponsabilitat entre escola i família en la digitalització i assegurar que els infants i joves desenvolupin una relació crítica, segura i equilibrada amb la tecnologia.