El Departament d'Educació ha inclòs algunes excepcions sobre la prohibició de l'ús dels telèfons mòbils a l'ESO que ha entrat en vigor aquest curs 2025-2026. Els Documents del 9 d'octubre per a l'organització i la gestió dels centres -que esmenta les diverses normatives del centres catalans- recull que els centres educatius mitjançant l'aprovació en consell escolar poden acordar permetré l'ús dels dispositius en colònies, viatges de fi de curs, estades a l'estranger dins del programa Erasmus o altres intercanvis estatals o internacionals. A més, com ja s'havia anunciat, l'ús dels telèfons o diversos dispositius mòbils també està permès per part d'alumnes amb malalties o amb necessitats educatives especials que requereixen en especial aquest ús.
Prohibició de l'ús de dispositius mòbils a l'etapa obligatòria
Aquest curs ha entrat en vigor la prohibició de l'ús del telèfon mòbil i del rellotge intel·ligent a tota l'etapa obligatòria. El document també recull que són els centres els que han de posar a disposició dels alumnes els dispositius tecnològics que siguin necessaris per assolir la competència digital per aplicar les situacions d'aprenentatge que es requereixen.
A més, la prohibició es fa efectiva tant als horaris lectius com no lectius. És a dir, l'ús del mòbil està prohibit també al servei d'acollida, les entrades i sortides del centre, les estones d'esbarjo, el transport escolar, la pausa del migdia al menjador i altres espais, i les activitats extraescolars que hi participin els alumnes de primària i secundària. En cas que un alumne porti un d'aquests dispositius al centre, aquest ha d'estar apagat i guardat en un lloc segur determinat pel centre.
Pel que fa a l'ensenyament postobligatori, Educació afirma que l'alumnat s'ha de responsabilitzar dels seus dispositius mòbils i seguir les normes de cada centre per seguir el marc de la bona convivència del centre i el respecte als drets fonamentals i de protecció de dades, l'ús s'ha de vincular a les activitats d'aprenentatge. D'aquesta normativa, s'exclouen els cicles de grau superior, l'ensenyament d'idiomes, els artístics superiors i la formació d'adults.
El text també estableix la necessitat de promoure el debat en la comunitat educativa abans que el consell escolar del centre aprovi les normatives de funcionament. Aquestes normes han de recollir les faltes i les mesures correctores que s'aplicarien en cas que algun alumne no segueixi la normativa establerta.