L'alumnat a l'escola catalana cau fins als 1,6 milions en un curs marcat per la prohibició dels mòbils

Esther Niubó destaca el reforç de l'atenció als infants i adolescents amb necessitats educatives especials, així com de les eines per treballar les competències en llengües i matemàtiques

Publicat el 03 de setembre de 2025 a les 10:44
Actualitzat el 03 de setembre de 2025 a les 14:16

Fins a 1.604.000 alumnes iniciaran el nou curs escolar i de formació professional a partir del pròxim dilluns 8 de setembre a Catalunya. En són 2.247 menys que el curs anterior, tot i que n'hi ha 8.964 més amb necessitats educatives especials. Així ho ha explicat la consellera d'Educació, Esther Niubó, en una roda de premsa aquest dimecres en què ha presentat el nou any escolar, que comença marcat per l'eliminació dels telèfons mòbils a l'aula en tota l'educació obligatòria i l'inici de la reducció progressiva de les eines digitals com les pissarres i les tauletes. "No estem en contra de la digitalització, però l'hem de regular perquè sigui responsable", ha defensat.

La reducció asimètrica de l'alumnat, amb un increment dels estudiants amb necessitats educatives particulars -amb des de trastorn de dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDHA) fins a trastorns del neurodesenvolupament-, comporta un canvi de l'escenari educatiu que el Departament es proposa atendre mitjançant la incorporació d'un psicòleg per regió educativa i altres professionals encarregats d'atendre alumnes amb trastorns de l'espectre autista.

A més, Niubó s'ha felicitat per l'increment del finançament en matèria d'educació tot i treballar amb pressupostos prorrogats. També per la continuïtat de la "tendència progressiva de la reducció de les ràtios", que ronden des dels 20 alumnes per aules a Infantil 3 fins als 30 a l'ESO, i que la comunitat educativa continua denunciant que són massa elevats.

Reforç de les llengües i matemàtiques

Per abordar-ho tot plegat, Niubó també ha anunciat la incorporació de 1.672 professors addicionals, alhora que Educació ha creat una borsa única de formació docent permanent que enguany estrena cursos d'especialització en didàctica de la llengua i les matemàtiques. Alhora, Educació continuarà desenvolupant un programa per identificar deficiències en aquestes dues àrees on els resultats de les proves de competències bàsiques són més alarmants.

Per aquest motiu, també s'ha reforçat la xarxa de comprensió lectora a 538 centres i s'ha implantat un programa de Suport Intensiu a les Matemàtiques. D'altra banda, pel que fa a la llengua anglesa, la xarxa d'escoles públiques catalanes sumarà més auxiliars de conversa i 91 centres amb alumnat vulnerable implementaran tallers.

El curs de la prohibició dels mòbils a l'aula

El curs 2025-2026 serà el de la prohibició dels telèfons mòbils a l'aula, així com el de la restricció de les pissarres digitals interactives a l'educació infantil i l'inici de l'eliminació progressiva de les tauletes. És la principal novetat que introduirà Educació, en el marc del Pla de digitalització responsable aprovat per la comissió creada pel Departament per tal de determinar el paper que ha de tenir la tecnologia en la formació dels alumnes.

De totes maneres, el curs passat, el 40% dels centres d'ESO ja havien optat per una prohibició total dels mòbils a l'aula, segons una enquesta a docents i equips directius de l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua). Segons aquesta enquesta, el 89,6% dels docents ha percebut efectes positius en la regulació de l'ús del mòbil als centres. Per exemple, un 59% ha observat una millora en les incidències, un 50% en la convivència, un 42% en l'atenció, un 31% en el ciberassetjament i un 22% en el rendiment acadèmic.

Pel que fa a la dotació d'ordinadors portàtils, es limitarà a partir de 6è de primària i s'ajornarà fins al curs vinent. Amb la pandèmia, es va establir que tots els alumnes de 5è també disposarien d'un portàtil que es poguessin endur a casa, però finalment només podran fer servir els que hi hagi als centres educatius.

Amb tot, durant el mes de setembre es farà arribar a les famílies la guia Educació i Digitalització: guia per a l'acompanyament familiar. A més, els centres tenen la recomanació d'aprofitar les reunions d'inici de curs per informar els pares sobre la importància de l'acompanyament en l'ús de les tecnologies.

Ampliació de les aules d'acollida

Per integrar l'alumnat nouvingut a Catalunya, Educació ha augmentat les aules d'acollida fins a les 1.363, 200 de noves. Niubó ha defensat que aquesta és la millor eina per incorporar els infants i adolescents estrangers per tal que es puguin enganxar al ritme d'aprenentatge dels companys i, alhora, s'integrin ràpidament a la societat i la cultura del país. En aquest sentit, la matrícula viva va incorporar al voltant de 70.000 alumnes al sistema educatiu durant el curs passat.

El conflicte amb la data d'inici del curs

El Consell d'Educació de Catalunya va ratificar el març passat, després d'un procés consultiu amb els diferents agents educatius, la proposta del Departament de situar l'inici del curs 2025-2026 el 8 de setembre i no després de la Diada, com demanaven els sindicats i com sí que faran els centres d'FP. Niubó ja va defensar aleshores que el 8 de setembre és una data "equilibrada" perquè garanteix "estabilitat" amb el calendari actual, permet una bona preparació als claustres, l'acollida dels docents novells i també la conciliació de les famílies.

D'aquesta manera, el curs, que finalitzarà el 19 de juny de 2026, tindrà 177 dies lectius, dins la forquilla d'entre 175 i 178 que marca la Llei d'Educació de Catalunya (LEC). Les vacances de Nadal seran entre el 20 de desembre i el 7 de gener, ambdós inclosos, mentre que l'aturada per Setmana Santa es farà del 28 de març al 6 d'abril. A més, els centres disposaran de quatre dies de lliure disposició.