L'oferta inicial per al curs vinent baixa a la primària i puja a la secundària

El departament calcula que la concertada perdrà 283 unitats el setembre per la no renovació de concerts

Publicat el 20 de febrer de 2026 a les 20:49

Tendències diferents. L'oferta inicial per al curs 2026-2027 serà de 2.966 grups a I3 i 2.866 a 1r d'ESO, 37 menys i 25 més que en l'oferta final del curs actual, respectivament. El Departament d'Educació calcula un total de 132.600 alumnes per aquests cursos, dels quals 79.000 a primer de secundària i 53.600 a I3. Pel que fa a l'escola concertada, el director general de Centres Concertats, Xavier Güell, ha detallat que 283 unitats de totes les etapes perdran el concert per motius com no aplicar la coeducació i separar per sexe.

En general, són 328 places globals menys que al principi d'aquest curs (132.928). Tot i això, l'alumnat d’ESO puja en 2.027 respecte al curs actual, mentre que el d'I3, segons els pronòstics del departament, es reduirà en uns 1.700. Educació també ha avançat, quina creu que serà l'oferta final per aquest curs: 1.952 grups a la pública (+53, en comparació amb el curs actual) i 925 a la concertada (-17).

La directora general de Centres Públics, Montserrat Duran, ha destacat que el 96,2% de les unitats dels grups públics es trobaran en una ràtio igual o inferior a 20 a I3, quan un any enrere era del 93,2%. Pel que fa a 1r ESO Duran ha explicat que "s’ha aprofitat la conjuntura" amb l’arribada d’alumnat de primària i dels equipaments disponibles per "baixar algunes ràtios".

Xifres exactes

L'oferta prevista a I3 és de 2.966 grups, dels quals 2.051 a la xarxa pública i 915 a la concertada, 48 i 11 menys dels que hi ha en el curs actual. L'oferta inicial del curs passat va ser de 3.007 grups i la final de 3.003. En aquesta línia, Educació ha avançat que l'oferta final que preveu a I3 és de 2.961 grups, dels quals 2.071 públics (20 més respecte de l'oferta inicial) i 890 a la concertada (-25).

Pel que fa a 1r d'ESO, l'oferta inicial prevista és de 2.866 grups, dels quals 1.937 a la pública i 929 a la concertada, 38 més i 13 menys dels que hi ha en el curs actual, respectivament. L'oferta inicial del curs actual va ser de 2.834 i la final de 2.841.

«Legalitat i estabilitat» amb la renovació del concert

La nova renovació dels concerts tindrà una durada ara de sis anys, pels tres actuals. Güell ha explicat que Educació busca equilibrar així "legalitat i estabilitat". En una atenció als mitjans ha detallat que no s'han renovat els concerts a les escoles que no apliquen el principi de la coeducació. A infantil el concert era de 3 anys, a primària de 6, i a l'ESO de 4. La uniformitat pretén donar a partir d'ara aquesta "estabilitat" al sistema.

Calendari de preinscripció

Les famílies podran fer la presentació de sol·licituds del segon cicle d’educació infantil, de 3 a 6 anys, del 4 al 18 de març, igual que educació primària. Per a l’ESO serà del 6 al 18 de març. La llista de peticions amb la puntuació provisional es publicarà el 15 d’abril. El termini per presentar alguna reclamació serà del 15 al 29 d’abril. Precisament, el mateix 29 d’abril està programat fer el sorteig del número de desempat. La publicació de la llista ordenada també serà el 29 d’abril. Per últim, les llistes d’alumnes amb plaça assignada serà el 10 de juny.