Recursos i dinàmiques per treballar el feminisme i la perspectiva de gènere també a l'aula

No cal que sigui 8M per treballar la igualtat a l'aula

7 de març de 2022 a les 06:33h
per Anna Mas/Alba Carreres
Us hem preparat un recull d'activitats pròpies que Criar.cat ha elaborat conjuntament amb l'Anna Mas, educadora social i creadora de Creaduca, per treballar dinàmiques amb perspectiva de gènere a l'aula per a totes les edats.

A continuació de l'explicació de cada activitat hi trobareu un document descarregable amb material que podreu fer servir a casa o a l'aula i que servirà una mica més per explicar les desigualtats que avui dia encara patim les dones i les nenes. 


Les professions: En una paret de l’aula es penjaran imatges de persones fent feines diverses (no estereotipades). L’objectiu d’aquesta dinàmica és que els infants valorin les tasques no remunerades que es fan des de l’amor.

Els infants han de enganxar bitllets tipus Monopoly (els teniu al material) a les que en aquesta societat es remuneren més i cors tipus amor les que aporten socialment. 

Entre les imatges hi ha d’haver mares, avis àvies pares que cuinen que freguen i que cuiden. I han d’arribar a la conclusió que cuinar, fregar i cuidar també és treballar encara que no es remuneri.

Descarrega el material aquí, descarrega els bitllets aquí


Motxilles: Tots i totes tenim unes etiquetes que ens defineixen carregades a les nostres motxilles. Però unes pesen més que les altres. Els privilegis que té un home no són els mateixos que els d’una dona, i els d’aquesta dona són encara menys si és negra o lesbiana. L’objectiu d’aquesta dinàmica és que els infants s’adonin que hi ha motxilles que pesen molt més que les altres. 

Aquesta dinàmica es pot fer amb motxilles de veritat i amb els privilegis escrits en pedres (o en etiquetes lligades a pedres) per tal que pesin de veritat. 

Descarrega el material aquí: la motxilla (no necessària si es fa amb una de veritat) i etiquetes


Altres recursos i dinàmiques:

El regal d'aniversari: En una sala es deixen diverses joguines estereotipades. Caldrà organitzar-ho de tal manera que les persones participants no vegin aquestes joguines abans de començar l'activitat. Cada persona haurà de triar una joguina, explicar per què la triat i a partir d'aquí es farà una reflexió per explicar què són els estereotips i rols de gènere. També es pot animar a les participants a detectar altres estereotips i rols que hi ha a la nostra societat. 

Activitat proposada per l'Ajuntament de Barcelona per un públic jove o adult. Descarrega't la dinàmica sencera aquí


Deixeu a les nenes ser nenes: Una iniciativa de Escoles Coeducatives i per treballar contra la sexualització infantil. A dintre d'aquest recull hi trobaràs 3 activitats, una per cicle inicial, una altra per cicle mitjà i una última per cicle superior per tal de reflexionar sobre el propi cos, l'autoestima i els missatges hipersexualitats als quals estan exposats els infants i els/les joves. 

Descarrega't aquí l'activitat proposada per Escoles Coeducatives
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Martí Albesa
per Lluís Girona
El Govern accedeix a la proposta del Consell d'Educació de Catalunya que demanava tenir cinc dies laborables per preparar el retorn a les aules
Imatge il·lustrativa
Guillaume de Germain
per Alba Castellvi Miquel/Irene Ramentol
Claus perquè els infants es posin reptes, amb una mirada inclusiva
Imatge il·lustrativa
Ksenia Makagonov
Hi ha aprenentatges que superen els riscs des del punt de vista neurocientífic
Imatge il·lustrativa
Departament d'Educació
per Irene Ramentol
Propostes pedagògiques per Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat