Aprendre a escriure: com acompanyar-los i motivar-los també a casa

Aspectes clau a tenir en compte per ajudar els nostres fills i filles a adquirir el gest gràfic

Aprendre a escriure és un assoliment complex que implica  molts aspectes cognitius així com, també, una àmplia diversitat de parts del cos: des de la percepció visual, la coordinació mà-ull o la memòria a l'adquisició del gest gràfic per part de l'espatlla, el colze, el canell, la mà i els dits.

La dificultat, doncs, és evident i per això l'acompanyament i la motivació són fonamentals. 


"La capacitat gràfica no és innata, és apresa", ens explica Sònia Blasco, doctora en Psicologia, i tècnica docent de la subdirecció general de Funció Directiva i Lideratge Pedagògic del Departament d'Educació. "És molt important poder acompanyar l'aprenentatge amb recursos cognitius, motrius i perceptius”.

La Sònia va dedicar la seva tesi doctoral a "L'aprenentatge del traçat gràfic de l'escriptura". Hem parlat amb ella d'aquesta etapa tan important del desenvolupament i ens ha donat idees i recursos per acompanyar-la:


El primer que hem de tenir present és que el desenvolupament motriu per aprendre a escriure es dona "de dins cap a fora", treballant les quatre articulacions: espatlla, colze, canell i dits.

Per això, explica, és molt important fer un treball previ abans de començar a agafar el llapis i el paper amb altres tipus de suport, especialment, el vertical. "Si no treballem la part gruixuda, no podem arribar a desenvolupar la part fina. I, en tot això, també hi ha una part de maduració neurològica”. 


Com podem treballar la motricitat gruixuda? La motricitat gruixuda fa referència al moviment cefalocaudal, que implica el braç i l'avantbraç. És el que ens permetrà fer el moviment de progressió, encarregat de fer avançar el llapis pel paper.

Algunes activitats que podem fer amb les criatures per entrenar-la són:

Pintar utilitzant suports verticals, com una pissarra o un cavallet de pintor

Resseguir lletres grans a terra amb una fregona

Fer dibuixos amb farina

Dibuixar a l'aire amb el dit una lletra, primer amb ulls oberts i després tancats.

I la motricitat final, com la podem treballar? Per altra banda, hi ha l'anomenada llei próximo-distal, que fa referència al desenvolupament de la motricitat fina i que inclou el moviment de : canell i dits.

Aquesta és la que ens permet tenir un control tant de la prensió com per mantenir l'instrument i fer els moviments d'inscripció, o el que és el mateix, dibuixar les grafies.

És una habilitat necessària especialment a l'hora de passar de la lletra de pal a la lletra lligada o script, i cal treballar-la abans de començar amb les lletres.

Aquestes són algunes de les activitats que podem fer:

Dibuixar 

 Enganxar gomets

 Construccions

 El llaç de les sabates o fer trenes

 Plastilina o fang

 Retallar, papiroflèxia,...

 Arabescos

L'entrenament de tots aquests moviments facilitarà als infants l'adquisició del gest gràfic, ja que tindran un millor control del cos. Però també haurem de tenir en compte altres elements com l'espai de treball i la col·locació. 

Com ha de ser la posició? És important disposar d'una posició adequada que els permeti seure recte, amb els peus tocant a terra i els braços recolzats, una taula amb certa inclinació endavant i una bona disposició de la llum en funció de si l'infant és dretà o esquerrà.


I els materials? Cal disposar el full de paper recte, i a mesura que vagin agafant fluïdesa en l'escriptura, el poden inclinar fins a formar un angle de 30º o màxim 40º graus respecte la taula. Es recomana, també, un llapis més aviat tou, excepte en el cas d’infants hipertònics (que apreten massa), a qui anirà millor un llapis de mina més dura.
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Riho Kroll
Roger Aranda Rovira
Us passa? El psicòleg Roger Aranda ens explica què fer
Imatge il·lustrativa
Andrea Gabarró
Si tens el triangle Pikler i no saps ni qui és Pikler llegeix això
Imatge il·lustrativa
Marta Segrelles
La psicòloga Marta Segrelles ens en parla
Imatge il·lustrativa
Gala Espín
Paola Roig
La psicòloga Paola Roig ens parla de l'exigència que carreguem les mares i els pares en la criança
Logotip de Criar.cat

Responsable editorial: Alba Carreres
Director de negoci: Jordi Font
Director de nous formats: José M. Gutiérrez
Responsable de publicitat: Nadina Urgell

Editorial: Emercat Osona SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres