Per
Nadal, les famílies fem un gran esforç per trobar
joguines no sexistes, conscient de la funció educativa que té el joc en les primeres etapes de desenvolupament. No és feina fàcil perquè moltes marques continuen comercialitzant joguines que perpetuen rols i estereotips de gènere, fet que predisposa a adoptar certes conductes i
construir-se expectatives que reforcen les bases de la
desigualtat social.
I és que és clau fomentar un
oci infantil inclusiu, creatiu i divers. Tot i això, encara hi ha qui creu que les nines són per les nenes i els cotxes pels nens i els catàlegs de les grans marques de joguines i l'organització de les seves botigues, sovint contribueixen a perpetuar les
desigualtats de gènere i la
discriminació cap a diversos grups de població vulnerable.
Com ha de ser una joguina perquè estigui lliure de sexisme?
En Xavier Giménez, consultor especialitzat en gènere i drets humans, detalla que, a trets generals, un joguet, per fomentar un oci infantil inclusiu, "ha d'estar
lliure d'estereotips, és a dir, no representar només els
cànons de bellesa que dicta el patriarcat, o
béns materials propis de les classes dominants, i tampoc hauria d'estar subjecte als
rols de gènere tradicionals".
D'altra banda, Giménez explica que, aquesta joguina, hauria de
"representar la diversitat que existeix al món real", per exemple, "ensenyant els diferents colors de pell o els diferents tipus de cossos".
En definitiva, una joguina inclusiva i lliure de sexisme, conclou el consultor, "ha de representar, de forma molt més amplia i normalitzada,
la realitat social, i no ha de crear falses expectatives als infants al voltant del què s'espera que siguin".
Els cotxes i els camions són joguines que solen atraure l'atenció dels nens. Foto: Alba Carreres
El nou codi deontològic de publicitat no sexista de joguines
Amb tot aquest context, l'1 de desembre va entrar en vigor
el nou codi deontològic de publicitat no sexista, un document que dictamina que ja no es poden emetre anuncis de joguines, com per exemple, de cuinetes o nines, si estan
representats només per nenes. L'objectiu de la mesura és que els anuncis destinats a la infància
fomentin la igualtat i que siguin constructius.
Aquest
nou codi, que
substitueix el del 2005, s'ha fet realitat gràcies l'acord entre el
Ministeri de Consum i l'
Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) i
Autocontrol, organisme independent que regula la indústria publicitària a Espanya.
La mesura pretén lluitar contra l'
associació de les joguines dels infants amb els rols dels adults, i busca generar en els més menuts, una imatge plural, igualitària i lliure d'estereotips, evitant així la reproducció dels rols de gènere i de la discriminació que imperen en la nostra societat.