Adrià Costa

Com ha de ser una joguina perquè no sigui sexista?

Parlem amb Xavier Giménez, consultor especialitzat en gènere i drets humans

2 de gener de 2023 a les 08:00h
Adrià Costa
Per Nadal, les famílies fem un gran esforç per trobar joguines no sexistes, conscient de la funció educativa que té el joc en les primeres etapes de desenvolupament. No és feina fàcil perquè moltes marques continuen comercialitzant joguines que perpetuen rols i estereotips de gènere, fet que predisposa a adoptar certes conductes i construir-se expectatives que reforcen les bases de la desigualtat social.

I és que és clau fomentar un oci infantil inclusiu, creatiu i divers. Tot i això, encara hi ha qui creu que les nines són per les nenes i els cotxes pels nens i els catàlegs de les grans marques de joguines i l'organització de les seves botigues, sovint contribueixen a perpetuar les desigualtats de gènere i la discriminació cap a diversos grups de població vulnerable.

 

 

Com ha de ser una joguina perquè estigui lliure de sexisme? 

En Xavier Giménez, consultor especialitzat en gènere i drets humans, detalla que, a trets generals, un joguet, per fomentar un oci infantil inclusiu, "ha d'estar lliure d'estereotips, és a dir, no representar només els cànons de bellesa que dicta el patriarcat, o béns materials propis de les classes dominants, i tampoc hauria d'estar subjecte als rols de gènere tradicionals".

D'altra banda, Giménez explica que, aquesta joguina, hauria de "representar la diversitat que existeix al món real", per exemple, "ensenyant els diferents colors de pell o els diferents tipus de cossos".


En definitiva, una joguina inclusiva i lliure de sexisme, conclou el consultor, "ha de representar, de forma molt més amplia i normalitzada, la realitat social, i no ha de crear falses expectatives als infants al voltant del què s'espera que siguin".
 

Els cotxes i els camions són joguines que solen atraure l'atenció dels nens. Foto: Alba Carreres

El nou codi deontològic de publicitat no sexista de joguines

Amb tot aquest context, l'1 de desembre va entrar en vigor el nou codi deontològic de publicitat no sexista, un document que dictamina que ja no es poden emetre anuncis de joguines, com per exemple, de cuinetes o nines, si estan representats només per nenes. L'objectiu de la mesura és que els anuncis destinats a la infància fomentin la igualtat i que siguin constructius.


Aquest nou codi, que substitueix el del 2005, s'ha fet realitat gràcies l'acord entre el Ministeri de Consum i l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) i Autocontrol, organisme independent que regula la indústria publicitària a Espanya.

La mesura pretén lluitar contra l'associació de les joguines dels infants amb els rols dels adults, i busca generar en els més menuts, una imatge plural, igualitària i lliure d'estereotips, evitant així la reproducció dels rols de gènere i de la discriminació que imperen en la nostra societat.
Arxivat a:
NadalGeneral
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Lo Closcamoll Festival
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
per Aina Font Torra i Irene Ramentol
Un recull de botigues de llibres que us encantaran
Imatge il·lustrativa
A.A.
per Anna Albert
Un recurs divertit perquè els infants recreïn i reinventin a la seva manera la història
Imatge il·lustrativa
Napadon Srisawang
Factors que poden disminuir les possibilitats d'embaràs
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat