Tornar a l'escola després de les vacances suposa tornar a passar per un procés d'adaptació tant per a les criatures com per les famílies. És per a tots, altre cop, una gran transició que pot donar peu a angoixes, pors i inseguretats. Per això és important tenir alguns recursos per afavorir una
adaptació positiva.
L'educadora infantil,
Marta González, ens dona alguns consells per gestionar-ho.
Als adults:
El primer i més important que podem fer els adults és deixar de banda qualsevol
expectativa sobre com ha de ser el procés. Abandonar creences i pensaments de l'estil: si plora és que no està adaptat, el seu germà/na no havia plorat mai, etc.
Cada infant és un món i els adults hem de viure cada adaptació de manera única i especial.
Acceptar i deixar fluir el que expressin els nostres fills, sense forçar situacions o emocions. "Ara ja ets gran i no cal que ploris", "tornaré aviat", etc. Tardaran més o menys a reprendre el vincle, alguns/es ho expressaran més amb plors cada vegada que ens separem o enrabiades, i d'altres de manera més indirecta amb regressions, canvis en la gana o el son, o fins i tot malestars físics. Però tot això passarà i cal confiar-hi.
És important que predomini en l'adult una posició positiva, de
confiança i seguretat, així com en la capacitat de l'infant de gaudir i créixer.
I alhora acceptar que com a adults també podem sentir
inseguretats o angoixa. És la manera que els nostres fills també integren que
no tenen perquè ser perfectes. Que tot el que s'expressi i sorgeixi estarà bé. Primer s'ha de viure-ho per poder-ho comprendre i transformar. I sobretot perquè les criatures perceben aquesta incoherència perquè ens noten nerviosos o tensionats sense entendre el perquè.
En els infants:
Anticipar però no gaire, no cal fer el compte enrere però tampoc amagar-ho fins el dia abans. El més recomanable és fer-ho el més natural possible i aprofitar alguna excusa, per exemple, haver de preparar la motxilla per parlar-ne i fer partícip el nostre fill/a del procés.
És positiu, alguns dies abans, començar a
ajustar horaris i rutines per arrencar amb les piles carregades i no engegar amb necessitats bàsiques desajustades.
També pot ser molt positiu buscar
estratègies divertides o engrescadores, entrant al món de la imaginació, per poder gestionar el moment de
separació o la falta de l'adult. Fer una abraçada abans d'acomiadar-se, dibuixar-se un somriure i un petó a la mà, tenir algun penjoll o una polsera que haguem preparar junts a l'estiu que els ajudi en la separació, etc. Es pot fer amb anterioritat o durant el procés si veiem que li està costant adaptar-s'hi. Qualsevol iniciativa en què s'hi sentin partícips els pot ajudar, així com també portar alguna objecte si fan migdiada com un nino o un coixí...
En general és important saber que l'adaptació és un procés en el qual
hem de ser presents, en cos i ànima, perquè quan ens separem estiguin carregats d'aquests moments compartits a casa.
També és fonamental
posar paraules a allò que sentin o observin, i
legitimar-ho. Fer-los saber que és normal i natural que ens trobin a faltar, que estiguin més nerviosos, que plorin, etc.
I no tenir pressa. Pot haver-hi situacions més difícils de sostenir, però si els transmetem que volem que passi ràpid sentiran rebuig al que estan vivint i estaran encara més angoixats.