Eric Tompkins

Entrada respectuosa a l'escola: les claus per fer-la possible

La pedagoga Aida Jiménez Orozco ens ofereix la possibilitat de replantejar-nos les entrades als centres educatius per fer-los més respectuosos amb la infància però també amb les famílies

30 de març de 2023 a les 07:30h
Eric Tompkins
per Alba Carreres i Aida Jiménez Orozco
No hi ha una única manera d'entrar a l'escola (hi ha escoles que permeten l'acompanyament dels infants fins l'aula, altres que faciliten un acomiadament al vestíbul i n'hi ha fins i tot que no deixen que la família entri a dintre el centre educatiu).

Tampoc hi ha una única hora d'entrar al centre. Les escoles que opten per una entrada relaxada tendeixen a oferir una flexibilitat horària per poder dur a terme una entrada més relaxada, tant per les famílies com també pels infants.


En algunes escoles l'entrada relaxada dura una hora, fins a l'hora d'esmorzar o sortir a la zona exterior, en canvi a d'altres escoles l'entrada relaxada dura mitja hora i després fan el moment d'assemblea, esmorzen i surten a l'espai exterior. Tot i això, el model d'entrada relaxada varia segons la línia pedagògica del centre. 

Generalment, a les escoles on s'aplica aquesta metodologia, mentre no comença la rutina de "bon dia", a l'etapa d'educació infantil, els infants troben a l'aula diferents materials amb els quals poden anar jugant. És un moment d'interacció important amb els altres infants per compartir experiències i compartir estones de joc. 


A primària, sovint s'opta per acollir els infants a la pista o aula polivalent, on també hi poden entrar les famílies, per facilitar comunicació família-escola i també entre l'alumnat. 

En aquest sentit la pedagoga Aida Jiménez Orozco proposa organitzar l'aula per racons (lectura, grafisme, construccions, cotxes i joc simbòlic), que es mantidrien durant una setmana, i sempre de manera fixa el racó d'assemblea. A més també s'afegirien altres propostes a les taules (propostes d'art) i a terra (animals, titelles...), que variarien segons l'estació de l'any, els interessos dels infants i el seu moment evolutiu augmentant la seva complexitat per tal que sigui tot un repte pels infants. 


Quines són les claus per implementar una entrada relaxada i respectuosa a un centre educatiu?

Planificació sistemàtica del temps i dels espais que s'ofereixen
Permetre que els infants puguin escollir amb quina proposta se senten més connectats segons els seus interessos, gustos i motivacions
Evitar files innecessàries i aglomeracions a la porta per entrar, que poden generar situacions de confrontació i malestar
Contacte directe i comunicació professorat i família a dintre el centre cada dia
L'entrada relaxada és un altre moment de la jornada escolar i per tant també s'ha d'avaluar rigorosament.

ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Lo Closcamoll Festival
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
per Aina Font Torra i Irene Ramentol
Un recull de botigues de llibres que us encantaran
Imatge il·lustrativa
A.A.
per Anna Albert
Un recurs divertit perquè els infants recreïn i reinventin a la seva manera la història
Imatge il·lustrativa
Napadon Srisawang
Factors que poden disminuir les possibilitats d'embaràs
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat