Sandra Gabriel

Pot ser la Barbie una icona feminista? Cinc coses que potser no saps de la nina més popular del temps

La pel·lícula de Greta Gerwind omple les sales de mares i joves adolescents que busquen sorprendre's per la sàtira proclamada feminista

22 d'agost de 2023 a les 20:00h
Sandra Gabriel
La Barbie és aquella nina que tantes nenes van adorar i tantes altres van odiar. Com la seva història, la pel·lícula recent estrenada de Greta Gerwig està sent un fenomen i omple dia a dia les sales de cine de mares i joves adolescents que busquen sorprendre's per la sàtira proclamada feminista que ja ha batut rècords de taquilla. 

Però pot realment la Barbie acabar sent un icona feminista? Aquí teniu 5 curiositats que potser no sabieu de la popular nina que us faran reflexionar:


Va néixer inspirada en una joguina sexual per a homes. La primera nina Barbie va sortir al mercat el 9 de març de 1959 als Estats Units. La seva arribada va suposar una gran revolució a la indústria de la joguina. Abans, però, al mercat hi havia una nina semblant. Es deia Bild Lilli, i era una joguina sexual per a homes.

Amb una mida de 30 centímetres, cua alta rossa, vestit típic de l'època i llavis arrufats. Es va convertir en una caricatura pornogràfica. Els homes la portaven a tot arreu i li aixecaven la faldilla o abaixaven els pantalons. Va arribar a les mans de Ruth Handler, cofundadora de Mattel, que va decidir comprar una d'aquelles nines pensant-se que era per a nenes i endur-se-la als Estats Units com a inspiració.


Va desplaçar els bebès de joguina. La pel·lícula ho explica molt bé, l'arribada de la Barbie va desplaçar els nadons que llavors eren la joguina estrella entre les nenes. Aquest és el punt de partida del film que protagonitza Margot Robbie i que s'esmera a defensar com la popular nina va desafiar el mandat de gènere de l'època. 

Amb estereotips i sense genitals. Les primeres Barbies reproduïen tots els estereotips de bellesa, projectant un ideal de dona fals i imposat pel patriarcat. Amb els peus sempre a punt per posar-se tacons i els pits ben ferms perquè els vestits se li amotllessin perfecte, però tristament sense genitals. Una imatge més del tabú de la sexualitat de l'època que alienava les nenes del coneixement i descobriment del seu propi cos. 



Cap a la diversitat. Si bé la Barbie amb el temps va anar evolucionant cap a cossos més diversos i racialitzats, també va viure transformacions molt tòxiques. Així com a la dècada dels 70 la Barbie deia, una vegada i una altra, "a mi no m'agraden les matemàtiques" o la nina del 2014, que era Enginyera Informàtica, l'únic que podia fer era obrir el seu ordinador i havia de demanar ajuda als seus amics -homes- perquè l'ajudessin a programar. Per ser actriu no demanava ajuda, però per referir-se a les àrees de ciència i tecnologia sí.

Una investigació realitzada per Developmental Psychology, una revista acadèmica revisada per parells, va revelar que les nenes de tres a vuit anys que van rebre la "Barbie original" tenien una autoestima més baixa i més problemes d'imatge corporal que les nenes que no tenien Barbie. En definitiva, conclou que pot ser un catalitzador més de trastorns alimentaris. 

Realment, sembla impossible poder sostenir que la Barbie hagi estat algun cop feminista perquè mai es va expressar d'aquesta manera, ni en els seus llibres ni en les seves pel·lícules, ni en els eslògans. Sense oblidar tampoc la gran operació comercial que l'envolta, i que encara avui prioritza els interessos econòmics per sobre dels pedagògics o socials. Fins avui. I potser és que aquesta és una transformació més dels temps que planteja que és possible la revolució feminista rosa desempoderant-se del patriarcat tot rient-se d'ell. 

 
Irene Ramentol
Responsable editorial i de projecte a Criar.cat
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Txus Garcia
Masies, cases i apartaments ideals per un cap de setmana o les vacances escolars, de la mà de Benvinguts a Pagès
Imatge il·lustrativa
Ajuntament Deltebre
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Daiga Ellaby
per Irene Ramentol
Com fer el trànsit al son respectant les característiques de cada infant
Imatge il·lustrativa
Allan Mas
Els infants i adolescents que fan activitat física a la tarda cal que facin un berenar lleuger i amb hidrats de carboni d'absorció lenta
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat