Vapejadors en forma de joguina, una perillosa moda que busca enganxar infants i adolescents

Els vàpers d'un sol ús, considerats l'avantsala del tabaquisme en menors, han trobat una escletxa per vendre's en supermercats, basars o per internet

20 de febrer de 2024 a les 07:00h
per Criar.cat
La febre dels vapejadors s'ha estès preocupantment entre els menors. L'última estratègia és vendre'ls rere aparences inofensives, recreant joguines o personatges molt apreciats entre el públic juvenil, buscant atraure infants i adolescents. Fins i tot en alguns casos ha arribat a ser objecte de regal en infants de 9 anys per la comunió, tal i com mostra aquest vídeo que es va fer molt viral mesos enrere.  

I és que en els darrers anys, els vapejadors s'han convertit en una moda entre els menors. El vàper d'un sol ús, també conegut com a "puff bar", és pràcticament un accessori, i cada vegada són més els adolescents que el porten. Diversos països de tot el món han començat a prohibir-los per frenar el fenomen.


Darrere hi ha la indústria del tabac, alertava fa uns mesos el president del Comitè Nacional per a la Prevenció del Tabaquisme (CNPT), Andrés Zamorano. "Les tabaqueres són les que estan darrere d'aquests productes dirigits a aquest tipus de nens de 8 o 9 anys amb sabors que recorden llepolies".

Segons un estudi recent del ministeri de Sanitat, el 25% dels estudiants d'entre 12 i 13 anys admeten haver provat algun cop aquestes cigarretes de diferents gustos i colors. Un 21% diuen haver-ne fumat en l'últim any.


Segons aquesta mostra de 8.000 alumnes de primer i segon d'ESO d'arreu de l'Estat, les noies són lleugerament més propenses a utilitzar aquests dispositius i l’assiduïtat augmenta amb l'edat: mentre que un 7,6% dels adolescents de 12 anys afirmen haver vapejat en l'últim mes, la xifra es duplica fins al 14,5% en el cas dels joves de 13 anys.


Aquestes dades confirmen una tendència a l'alça que feia temps alertaven pneumòlegs i metges de capçalera. La ministra de Sanitat, Mónica García, ja va anunciar a finals d'any que regularia l'ús d'aquests dispositius: "Els vapejadors tenen aparença de joguines i sabors dolços, però són perjudicials i l'avantsala del tabaquisme. Els regularem".

En teoria, els menors d'edat no en poden comprar, però han trobat l'escletxa legal per vendre's de forma fàcil i accessible. Com que teòricament no contenen nicotina -tot i que alguns estudis independents n'han trobat traces-, es poden comprar fàcilment en supermercats, basars o per internet, on no hi ha cap o poc control sobre qui els està comprant.

On estan prohibits els vapejadors d'un sol ús?

Aquest mes de febrer el Regne Unit ha anunciat una llei per prohibir els vàpers d'un sol ús i frenar el consum de tabac entre els joves. La nova normativa limitarà la varietat de sabors dels vapejadors, introduirà envasos senzills i modificarà la presentació dels vapejadors a les botigues per minimitzar-ne l'atractiu per als infants i adolescents.

"Aquests canvis deixaran un llegat durador al protegir la salut dels nostres fills a llarg termini", ha declarat el primer ministres britànic, Rishi Sunak, ja que la nova llei il·legalitzarà la venda de productes del tabac a adolescents menors de 15 anys.

Però no és el primer país que regula l'ús d'aquests dispositius. Diversos països de la Unió Europea han consultat la ciutadania, com Irlanda, i d'altres esperen llum verda de la UE per prohibir-los. 

Més enllà del continent europeu, Nova Zelanda ha pres mesures contra el vapeig amb una nova sèrie de normes per protegir els joves, com un menor nivell de nicotina, menys sabors i prohibir obrir una botiga a les proximitats de les escoles. Austràlia també ha pres mesures similars. 

Als Estats Units, la FDA (Administració d'Aliments i Fàrmacs) va enviar recentment cartes d'advertència a 7 minoristes en línia que venien dispositius de vapeig no autoritzats que semblen envasos de begudes, joguines i telèfons.

Sigui com sigui, queda clar que falten mesures legislatives més efectives que protegeixin la salut dels menors que es veuen exposats cada vegada més a productes que busquen estimular futures addiccions. 

Rep el millor contingut al teu correu

Newsletter

Afegeix el teu email i fes clic a "Continuar".


 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Napadon Srisawang
Factors que poden disminuir les possibilitats d'embaràs
Imatge il·lustrativa
Josep Lluís Escudero
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Jill Sauve
per Laia Santís
Un recull de novetats editorials que t'encantaran
Imatge il·lustrativa
Julia M. Cameron
El món i els ritmes actuals impacten en els nostres fills
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat