Paula Jaume

Es replantejarà dur la mascareta a les aules?

Una resolució judicial a Alemanya ha donat força als moviments en contra

per Criar.cat
Paula Jaume
La resolució judicial de Weimar (Alemanya), que fa il·legal l'ús de mascaretes en criatures, les proves PCR i el distanciament social perquè les considera una amenaça pel seu benestar mental, físic i emocional, ha reobert el debat a les xarxes sobre l'ús de les mascaretes infantils a l'aula i més tenint en compte que s'apropa el bon temps.

Col·lectius com "en veu pròpia", o "el Tercer Grup" recullen firmes per tal de demanar al Govern que es replantegi l'obligatorietat de la mascareta a partir de primària, una mesura que a principi de curs es va plantejar com a provisional i que no s'ha pogut aixecar per les onades successives de contagis que ha causat la pandèmia.  


Si bé és veritat que diversos estudis apunten que les criatures són molt poc transmissores de la Covid i només un 8% dels menors va transmetre la Covid-19 al seu nucli familiar, no hi ha encara dades dels efectes de les mascaretes a les aules. I no serà fins al juny quan el projecte d'escoles sentinelles, que monitoritza el protocol anticovid que s'està duent a terme a les escoles, podrà aportar evidències científiques en aquest sentit. 

Sí que hi ha indicis dels seus beneficis en l'anàlisi comparatiu, segons el Dr. Pere Soler, investigador del Vall d'Hebron. "Hem vist que en països on no s'estava incorporant la mascareta a les aules les dades són pitjors", explica. 


"Des del punt de vista pedagògic no podem determinar si és idoni o no el fet de portar-les", assegura Pilar Gargallo Otero, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya. "Són les expertes i experts en virologia, epidemiologia i medicina qui han de determinar l'efectivitat", ens diu.

"La mascareta suposa una barrera bucal, evidentment és per salvaguardar-nos i cuidar-nos. Usar-la en una etapa d'educació infantil fa perdre part del llenguatge no verbal. A més en la cura i acollida fa més difícil el vincle, la comunicació no verbal queda amagada sota la mascareta", explica.

"Si ens centrem en una escola inclusiva, aquells qui tenen pèrdua auditiva són els qui surten més perjudicats pel fet d'usar-la. I en l'aprenentatge de llengües a totes les etapes educatives es fa complex sobretot en l'oralitat i la pronuncia", assegura la Pilar.


Tot i això, i entenent que la mascareta és una mesura sanitària i no pedagògica, caldrà dur-la fins que s'estudiï i es determini si no fer-ho suposa augmentar el risc de contagi. De moment des del Departament d'Educació, ens asseguren que no està sobre la taula retirar-la. 

"Una possible opció seria usar-ne de transparents, però realment n'hi ha poques d'homologades", explica la presidenta de la FMRPC. Resta ara conèixer les conclusions del projecte d'escoles sentinelles per tenir més dades sobre seguretat i efectivitat de les mesures sanitàries a les aules.


T'ha agradat aquest contingut?
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Esther Sánchez
Parlem de nens i nenes selectius amb el menjar amb la dietista maternoinfantil Esther Sánchez
Imatge il·lustrativa
Nathan Dumlao
Irene Ramentol
Com hem d'actuar davant dels gelos? I en cas de conflicte?
Imatge il·lustrativa
Sharon McCutche
Les petites pèrdues d'orina és un dels problemes més freqüents després del part
Imatge il·lustrativa
Parlem amb la Júlia Sánchez Andreo sobre els drets sexuals dels infants i joves
Logotip de Criar.cat

Responsable editorial: Alba Carreres
Director de negoci: Jordi Font
Director de nous formats: José M. Gutiérrez
Responsable de publicitat: Nadina Urgell

Editorial: Emercat Osona SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres