Per què es fa jornada intensiva al juny a les escoles?

Parlem amb famílies i sindicat de docents per saber els avantatges i inconvenients d'aquesta mesura

Amb el juny, moltes escoles concentren la jornada deixant de cobrir la franja de la tarda amb horari lectiu. A la majoria de centres s'ofereixen activitats de lleure  per poder donar cobertura a les hores que queden al descobert, en bona part organitzades i costejades per les Associacions de Famílies d'Alumnes (AFA). 

Tot i els esforços, però, la jornada reduïda acaba suposant un cost afegit per a les famílies i un problema important de conciliació en aquelles que no opten per a les activitats programades. Enguany, fins i tot, alguns centres no han ofert cap opció per a les famílies en veure's limitades les possibilitats per la pandèmia. 

Hem volgut parlar amb les famílies i amb el sindicat de docents per saber com es viu la jornada intensiva del mes de juny a les escoles. Li ho hem preguntat a la Lidón Gasull, directora de l'aFFaC, i la Iolanda Segura, portaveu d'USTEC·STEs

 Com valoreu que es faci jornada intensiva al mes de juny a les escoles? 

Iolanda Segura: Ho considerem molt positiu i necessari. No només per al professorat, que necessita les tardes per fer avaluacions, memòries i acabar de tancar el curs, sinó perquè l'alumnat arriba a finals de curs cansat i es fa també pensant en què respirin una mica més. També heu de pensar que en alguns punts del territori per aquestes dates és inviable fer-hi classe dins l'aula. Hi fa molta calor...

És un tema de necessitat, d'esgotament...I aquest any encara més justificat perquè tenim el professorat al límit, hi ha hagut moments molt complicats i si no s'han tancat les escoles ha estat gràcies al seu sobreesforç. 

Iolanda Segura: «El professorat necessita les tardes per tancar el curs i l'alumnat arriba cansat al juny»

Lidón Gasull: Per a les famílies, evidentment, el més important és l'arpenentatge dels infants i amb les dades que disposem no hi ha res que demostri que la jornada intensiva els beneficiï. Però també som conscients que hem de trobar un equilibri amb la conciliació laboral i familiar del professorat. Ara bé, és evident que és una dificultat més per la conciliació que afecta directament en les condicions de les dones treballadores, que són les que majoritàriament acaben canviant les seves jornades per atendre els fills/es si no tenen una xarxa familiar. 

Per què hi ha algunes escoles que en fan i d'altres no?

 Lidón Gasull: A infantil i primària es decideix en consell escolar. És cert que les famílies són partícips d'aquesta decisió però també s'ha de dir que la quota de participació fa que sempre estiguin en minoria. Però, en qualsevol cas, és una decisió de la comunitat. El que no entenem, per exemple, és que les escoles bressol s'acullin a la jornada intensiva. Allà no es decideix comunitàriament. Estem parlant de criatures molt petites que més enllà de la funció educativa, l'escola bressol en té cura. Aquesta és una de les principals funcions. 

Lidón Gasull: «La jornada intensiva afecta directament a les dones treballadores que són les que majoritàriament es canvien l'horari de feina per tenir cura dels fills»

La solució passa per oferir activitats programades amb cost afegit?

Iolanda Segura: En molts centres és l'opció que es fa: activitats, ludoteques, etc. El cert és que acaba suposant un cost més aviat simbòlic perquè en molts casos l'assumeix l'associació de famílies. Nosaltres pensem que l'administració és qui ha de donar la solució i afavorir que siguin gratuïtes o subvencionades. Ajudar a les Afes a contractar monitors per cobrir l'hora i mitja de tarda i fer-ho als mateixos centres per evitar desplaçaments que encara dificultarien més la logística de les famílies. 

Lidón Gasull: Convé trobar altres fórmules que permetin un equilibri entre la conciliació dels professionals i de les famílies perquè que, de cop i volta, al juny canviï l'horari lectiu com si canviés la jornada laboral de les famílies no té massa sentit... Potser contractar reforços per al mes de juny per poder donar cobertura a aquesta franja fora de la jornada intensiva...


Perquè tampoc ens sembla que substituir aquestes hores per casals organitzats per empreses privades sigui la millor opció. No totes les famílies es poden permetre afegir aquest sobrecost i és un perjudici per a les famílies amb dificultats econòmiques, que hagin de treballar o que no tinguin una xarxa familiar.

De fet, això la pandèmia ho ha agreujat. Ens ha limitat molt la participació i la implicació a les famílies. Encara no podem entrar a les escoles i moltes AFA han deixat d'organitzar casals. És urgent que reprenguem l'activitat a l'interior de les escoles, i demanem la col·laboració de l'administració, perquè sinó donarem via lliure a que tot això es vagi mercantilitzant encara més. 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Mathilde Langevi
Paola Roig
Et passa? Ens en parla la psicòloga perinatal Paola Roig
Imatge il·lustrativa
Garret Jackson
Fes-li un petó a la tieta, va, vinga!
Imatge il·lustrativa
Nathan Dumlao
El clítoris sí. Amb aigua i prou.
Imatge il·lustrativa
Anvesh
Els trajectes llargs poden resultar feixucs pels més petits de la casa
Logotip de Criar.cat

Responsable editorial: Alba Carreres
Director de negoci: Jordi Font
Director de nous formats: José M. Gutiérrez
Responsable de publicitat: Nadina Urgell

Editorial: Emercat Osona SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres