La fi del concert a les
escoles que segreguen per sexe, encallada a instàncies judicials,
està a prop de materialitzar-se i ha posat en guàrdia els qui defensen el model de separació al·legant que suposa un benefici educatiu per a les criatures. Hi ha arguments per defensar-ho? Han de rebre
diner públic aquests centres? Hem recorregut a dades rigoroses, fent un repàs a l'evidència científica i parlant amb
persones expertes,
per desmentir tots els mites:
Segregar per sexe té algun benefici acadèmic?
L'
evidència científica més rigorosa i consistent, basada en revisions de centenars d'estudis existents, conclou que el model de separació
no aporta cap avantatge acadèmic o educatiu significatiu. És un dels arguments dels que en defensen la seva existència, al·legant que per separat les criatures rendeixen millor.
Així ho prova
aquest article científic publicat a la revista acadèmica internacional
Psychological Bulletin, que analitza 184 estudis que representen una mostra de 1.600.000 alumnes de 21 països. L'anàlisi exhaustiva de les dades conclou que els avantatges són trivials i, en molts casos, inexistents.
Existeixen, efectivament, estudis puntuals que avalen la tesi del model de segregació però són
poc consistents a nivell científic i s'aprofiten del perfil socioeconòmic de l'alumnat, tradicionalment elitista, per avalar-ne el mètode. "Les noies d'una escola diferenciada poden aconseguir millors resultats senzillament perquè són de famílies més instruïdes o per altres factors no controlats", explica el director de la
Fundació Jaume Bofill,
Ismael Palacín, entitat que combat les desigualtats educatives. "És com si en un projecte per comprovar si un tractament mèdic funciona, no aleatoritzes i la gent que es presenta està més conscienciada en els hàbits de salut i i conclous que el tractament és bo", afegeix.
El model de separació empodera les nenes?
Les teories segons les quals l'educació diferenciada empodera les nenes es basen en la idea que sense els nois a l'aula, les noies poden prosperar en matèries tradicionalment dominades per homes, com ara matemàtiques i ciències. Doncs bé, l'estudi de Psychological Bulletin no recolza aquesta tesi i conclou que
les aspiracions educatives de les nenes no són més altes en les escoles d'un sol sexe.
"En canvi, la separació els priva de l'oportunitat de
coeducar-se en un marc igualitari i preparar-se per unes relacions socials, d'amistat, de parella o professionals mixtes", apunta el director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín.
Ara bé, també és cert que si bé l'
escola mixta és condició necessària per a la coeducació, no n'és garantia. "El sol fet de barrejar nens i nenes no implica que facis coeducació. Si no ho treballes educativament, també pots perpetuar el sexisme. La veritable coeducació és una assignatura pendent en l'escola mixta", lamenta Palacín.
Concert sí o no?
La llei permet separar per sexe perquè la Constitució preserva la
llibertat d'ensenyament, sempre i quan no es justifiqui amb opcions discriminatòries. Però això no implica que l'administració hagi de finançar-lo amb concert si no compleix criteris considerats públics. Actualment, la
LOMLOE considera que l'escola ha de ser mixta.
Tot i així, la Generalitat ha hagut de bastir tot una sèrie d'arguments jurídics per defensar la fi del concert. L'executiu ja va intentar retirar-lo en cicles de
primària, però el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en va suspendre la denegació i va establir de manera cautelar la renovació del concert per sis cursos escolars més, fins al 2025-26.
Ara, el Departament d'Educació ha anunciat que demanarà deixar sense efecte les mesures cautelars ordenades pels tribunals que per ara mantenen el concert educatiu a les escoles que segreguen per sexe. Un cop es notifiqui de manera definitiva la sentència del Tribunal Constitucional que rebutja el recurs de Vox contra l'anomenada Llei Celaá, que avala la retirada d'aquests concerts, els serveis jurídics de la Generalitat actuaran de forma que es pugui retirar aquest finançament “tan aviat com es pugui”
"Trobo una aberració que un país no pugui establir els requisits perquè una escola sigui concertada o no en temes tan claus", critica Ismael Palacín. Amb tot, però, assegura que el debat actualment és irrellevant tant en relació al percentatge d'alumnes afectats -11 centres en total a Catalunya- com pel fet que és
un model en recessió al món. "Crec que la majoria amb els anys es tornaran mixtes com la pròpia societat", augura.