Jugar i Jugar

Joguines ideals segons l'edat

La Carmen Granados i la Clàudia Díaz, especialistes en joc de Jugar i Jugar, ens expliquen tot allò que ens pot interessar sobre els jocs i les criatures

17 de novembre de 2023 a les 08:00h
Jugar i Jugar
per Alba Carreres
Sou molts/es els/les que ens heu preguntat sobre quines joguines són les més indicades segons l’edat de la vostra criatura. Des de Criar.cat volem animar-vos a fer un consum responsable i respectuós tant amb les criatures com amb el medi ambient.

En el carrusel que teniu just a sota, podeu seleccionar la franja d'edat que vulgueu rebre consells de Jugar i Jugar.
 

Aquestes són algunes de les propostes que ens fan la Carmen Granados i la Clàudia Díaz, especialistes en jocs de Jugar i Jugar que us poden ser molt útils. Òbviament, n’hi ha moltes més i us animem a compartir-les amb nosaltres. 

Joguines per a nadons

Durant les primeres etapes del desenvolupament és molt important que el nadó explori i experimenti, tant amb el seu cos com també amb relació a altres objectes, textures i fins i tot espais. La primera joguina d’un nadó són les seves mans. Solen començar a fer-ho entre el quart i el sisè mes de vida. Abans no els cal cap joguina. 

Quan ja hagin experimentat amb les seves mans –deixar passar la llum entre els dins, tapar-se la cara i amagar-se....- alguns dels elements que se'ls pot oferir són la bola Pikler, el sonall cúbic, l'anella amb muselina, la panera del tresor i les anelles.

En canvi, a Jugar i Jugar no trobareu ampolles sensorials, cadenes de metall ni mòbils per bressol. Voleu saber per què? Aquí us expliquem per què no són recomanables.


 Bola Pikler. Les criatures en aquesta etapa necessiten agafar amb les mans i tocar amb la boca. Aquesta bola els permet fer-ho perquè és lleugera i amb un material orgànic i noble. A més, deixa passar la llum i és ideal perquè la puguin manipular. 
 



 Sonall cúbic. Es tracta d'un joc típic Montessori. La fusta és un material noble, l’acabat és vellutat i, per tant, és ideal per aquesta etapa. Té una característica molt important: el picarol de dins el poden tocar perquè hi ha un forat, i així l’infant el pot explorar (és complicat trobar un sonall amb accés a l'interior).
 



 Anella amb muselina. És de punt, orgànica, amb una anella que es pot agafar amb facilitat. Juguen amb les mans, amb el llençol, ho poden llepar i experimentar, s’arruga. Si es pot veure, s’ha de poder tocar. Feta a Barcelona. 
 



 La panera del tresor. Un bàsic imprescindible. Segons ens expliquen des de Jugar i Jugar, les necessitats d’exploració van canviant i és millor anar afegint productes i complementar aquestes necessitats amb allò que tenim a casa, objectes reals. Podeu consultar tots els materials per posar a la panera aquí
 



 Anelles. Són la joguina estrella. Es poden posar també a dins la panera. Quan les criatures aconsegueixen seure guanyen una visió aèria i, per tant, un canvi de perspectiva. També aprendran a interaccionar amb l'espai, tindran molta curiositat i voldran treure i posar coses, encaixar-les, tapar forats... 
 



 Més joguines per a nadons a Jugar i Jugar



Joguines per a caminadors (1-2 anys)

Aquesta és una etapa clau pel que fa a l’exploració i adaptació de l’infant a l’entorn. Comença a caminar i ho imiten molt tot, però encara que no hi ha imaginació i, per tant, no hi ha joc simbòlic. Tenen molta necessitat d’ordre. Són molt treballadors/es, volen escombrar, rentar i participar en tasques del dia a dia. A banda dels elements de neteja, per aquesta edat són ideal les torres d'aprenentatge, el carretó d'una roda, el triangle Pikler i les joguines per encaixar, entre altres.


Elements de neteja. L'escombra és el regal estrella per a un infant entre 1 i 2 anys. També hi ha altres possibilitats com l'estenedor amb pinces, els cistells buits o altres elements que imiten el nostre dia a dia. 
 



 Torre d'aprenentatge. Com que tenen tanta curiositat, és un material que els permet estar a la nostra alçada i observar. I, fins i tot, donar-los autonomia i fer-los partícips de l’activitat. Necessiten fer coses. En aquesta etapa, a més, seuen a tot arreu, els encanta, i aquesta torre es pot convertir en seient. 
 



Carretó d’una roda. Sempre se’ls ha d’oferir qualsevol carro quan ja caminen bé. Els d’una roda els donen el pes per donar estabilitat i, a la vegada, són tot un repte per mantenir l’equilibri, coordinació, mirada, pes i equilibri.
 



Triangle Pikler. És més versàtil que el semicercle. És el genuí, el bàsic, que dona molt de joc. Cal anar amb compte perquè n’hi ha molts al mercat i ens hem de fixar en si està o no homologat per l’Institut Pikler. No tots tenen la forma òptima, distància entre barrots, alçada total i risc assumible. 
 



Joguines per encaixar. Són un bàsic. Formen part d’una etapa, d’una necessitat. Realment darrere hi ha un treball espacial, de posar coses a dins d’una altra cosa. Des de Jugar i Jugar ens recomanen o bé cubs de cartó ben durs o de fusta (poden donar molt de joc més endavant en el joc simbòlic).
 



 Més joguines per a 1-2 anys a Jugar i Jugar



Joguines per a l'etapa de la imaginació (3-5 anys)

En aquesta etapa comença la imaginació. El joc, en ulls d'una persona adulta, esdevé molt caòtic i desendreçat. Estan jugant amb una peça de construcció i, de cop, incorporen un cotxe i van a jugar amb alguna altra cosa que els desperta la necessitat i ho deixen tot a terra.

És un joc molt ric i cal oferir materials el menys definits possibles. Ara l’objecte es posa al seu servei. El que era un telèfon ara és una barca. Per tant, com menys definit sigui millor i que voli la imaginació! Entre les propostes per aquesta edat hi ha cotxes minimalistes, nines amb expressió poc definida, l'estructura Waldorf, els mocadors de tela i els cubs per fer cabanes, entre altres.


 Cotxes minimalistes. Si el cotxe és un cotxe típic de bombers (vermell, amb llumetes…), pel nen o la nena només pot ser un cotxe de bombers. Però si és un camió de fusta natural pot ser allò que l’infant imagini!
 



Nines amb l'expressió poc definida. D'aquesta manera es poden imaginar si el nino o la nina riu, plora, està contenta o enfadada. Cal que també el material sigui el menys definit possible. Realment el cervell és un múscul que si no l'utilitzes s'atrofia: quan les joguines funcionen, per exemple, només prement un botó l'infant passa a ser un mer espectador.
 



 Estructura Waldorf. Durant aquesta etapa els encanta muntar i desmuntar coses i l'estructura Waldorf pot ser des d'una botigueta, fins a una consulta mèdica passant per un teatre. És una estructura molt versàtil que permet desenvolupar la imaginació. Si tenies al cap regalar una cuineta, tot i que per edat també pot encaixar, tingues present que una cuineta és només una cuineta. 
 



Mocadors de tela. Un altre bàsic que no pot faltar: permeten convertir-te en allò que necessitis en cada moment: un drac, un fantasma... i també pot ajudar a la construcció dels anomenats mini mons (que arribaran uns anys més tard i els acompanyarà fins als 8 anys). 
 



Cub per fer cabanes. Els llocs on tancar-se o recollir-se són molt útils i necessaris. A partir d’un any i mig ja els poden utilitzar i durarà fins als 8 anys. Es tracta d’una eina evolutiva, en trauran un suc impressionant.
 



 Més joguines per a 3-5 anys a Jugar i Jugar



Joguines per a l'etapa dels reptes (6-8 anys)

Durant aquesta etapa ja no necessiten l’objecte per transformar-lo. A partir d’aquesta edat es comencen a crear imatges de record, comencen a jugar amb les normes. “Jo jugaré a no trepitjar ratlles” i, fins i tot, comencen a desafiar-les. 

És fonamental que en aquesta etapa es relacionin amb altres infants (a partir dels 3 o 4 anys ja comença a ser molt important). Les criatures necessiten altres criatures per jugar i no una persona adulta. Les persones adultes duran a terme la tasca de cures, els acompanyaran o els llegiran un conte. Però és molt important aquesta relació entre iguals. Avui dia hi ha molta dificultat per trobar aquests espais, i encara més a les ciutats. 

En aquesta època ja estan preparats per guanyar i per perdre. Sol passar que s’ofereixen jocs de taula en un moment que encara no cal. El problema és el que deixen de fer propi de la seva etapa quan els estàs oferint abans d’hora. 

Cal tenir present que el joc mai ha d’implicar un esforç per part d’una persona adulta. Si estàs posant molta energia perquè els teus fills/es facin alguna cosa en concret, vas mal encaminat/da. El joc va de dintre cap a fora. Encara que li preparis una activitat, si la criatura no la vol fer no s’hi acostarà. I si ho fa serà només per complaure la persona adulta. El joc ha de néixer de dins.

Tenint clar tot plegat aquests són alguns dels jocs proposats:


Jocs d'eines. L’autonomia ja ha començat en una etapa anterior però ara tenen una psicomotricitat fina bestial, poden fer autèntiques filigranes amb peces petites. Claus, caragols, ganivets, tot és benvingut! 
 



Reptes i riscos. Aquesta és també una etapa per assolir reptes i prendre riscos. Si els tallem aquesta etapa pot ser que més endavant l'experimentin ells i elles sols i soles sense cap mena d'acompanyament. És important donar-los certa autonomia (tot i que en ciutats és més complicat). Que puguin sortir a baix de casa a jugar amb les amistats, que vagin a comprar el pa al forn de la cantonada... D'aquesta manera també es fomenta la confiança. 
 



 Material que els permeti fer projectes. Ja poden organitzar quin material necessiten per fer allò que volen. Són capaços de fer un projecte. El cable en aquesta etapa és ideal. Els blocs també són molt indicats. No els cal un pàrquing ben definit, poden construir-lo amb blocs de construcció. De la seva necessitat són capaços de crear allò que necessiten. També són indicats el taller de ceràmica o la màquina de cosir. Aquí dependrà de la destresa de cadascú i de les seves preferències. 
 



 Mini mons. Tot i que l’espai dels mini mons és indicat a partir dels 4 anys (amb les casetes de ninos, els clics), realment a partir d’aquesta edat és quan estan més preparats per experimentar aquests espais perquè tenen la destresa de la motricitat fina, per poder fer els llitets d’una caseta petita o muntar un clic.
 



Aquesta etapa també es caracteritza per la capacitat de concentració, per tenir habilitats de força, comunicatives i moltes coses apreses. També és l’etapa en la qual es comencen a enganxar més amb els videojocs i les consoles.

La necessitat de sortir al carrer és real. Necessiten saber resoldre ells mateixos petits conflictes, saber-los solucionar. També és quan els surt la necessitat de transgredir, de trucar timbres i sortir corrents. Sobreprotegir-los d’aquests perills és pitjor. Amb 15 anys s’exposaran a tots ells sense cap mena d’acompanyament.
 
 Més joguines per a 6-8 anys a Jugar i Jugar



Joguines per a l'etapa de la lògica (9-12 anys)

Durant aquesta etapa són capaços de construir coses i entendre com funcionen. És l'etapa de la lògica, dels reptes, de la màgia, de les coses manuals i experimentals.
 

Tot i això, cal tenir present que els jocs en aquesta etapa seran una proposta d'un dia. Que ells i elles mateixes han de poder decidir què els motiva i què els agrada fer: reptes de jocs de lògica, jocs de mans, jocs de llenguatge i escriptura, jocs de taula, jocs tradicionals, música... 

També poden aprendre a fer els seus projectes personals: com construir ventiladors, una màquina de bombolles, motors... i fer coses manuals i experimentals. 

Sol passar que aquestes joguines s’ofereixen abans d’hora perquè cada vegada ens anem avançant més a aquestes etapes. Què passa? Doncs que tenen la joguina allà i no els fan cas. Pot ser que de cop i volta la redescobreixin, hi juguin i els encanti.

 Més joguines per a 9-12 anys a Jugar i Jugar



Com preparar la carta als Reis Mags?

Sovint demanem a les criatures que facin una carta. Els Reis són màgics i saben allò que necessiten. Per una criatura és molt difícil de decidir. Ho volen tot, per això cal observar quines són les seves necessitats. Us proposem retirar totes les joguines que tingui el vostre fill/a i veureu allò que realment necessita: jugarà amb allò que trobi.


Amb la col·laboració de

ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
A.A.
per Anna Albert
Un recurs divertit perquè els infants recreïn i reinventin a la seva manera la història
Imatge il·lustrativa
Napadon Srisawang
Factors que poden disminuir les possibilitats d'embaràs
Imatge il·lustrativa
Josep Lluís Escudero
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Jill Sauve
per Laia Santís
Un recull de novetats editorials que t'encantaran
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat