Per què hem de deixar de dir «pito» o «patata» per referir-nos als genitals?

Per què cal dir les coses pel seu nom?

Sovint caiem en l'error d'anomenar els genitals amb altres noms, o bé per vergonya, per desconeixement, perquè ens sembla que és una manera més afectuosa de fer-ho o més propera. 

Dir-li "pito" o "pilila" al penis, "patatona" o "floreta" a la vulva, "mamelles" als pits no contribueix a l'alfabetització genital.


Segons explica l'experta Júlia Sánchez Andreo, l'alfabetització genital és clau per acompanyar la sexualitat des de la primera infància.

"Ja en el canvi de bolquers, en la higiene o en moments i espais de nuesa hem d'utilitzar el nom apropiat per cada part: el gland, el prepuci, el frenet, els testicles; el clítoris, la vulva, l'himen, la vagina; explica Júlia Sánchez Andreo.


És important que sàpiguen posar nom a cada part del seu cos perquè tinguin el permís per parlar-ne amb dignitat quan ho necessitin. També ens facilita la vida als adults, perquè els podrem explicar com rentar-se, cuidar-se o protegir-se amb més recursos i tranquil·litat, amb un llenguatge comú.

El perill que hi pot haver, segons explica, és que més endavant coneguin igualment aquestes parts i ho facin des de l'insult, o d'una manera despectiva. 

"Necessitem que els nostres infants i adolescents tinguin paraules per parlar dels genitals, que tinguin clar on, quan i amb qui compartim espai d'intimitat i nuesa, saber en quins espais és adequat i en quins no, posar normes i poder parlar de límits", assegura. 

Saber acompanyar de manera respectuosa les nostres criatures també ajudarà a fer prevenció de l'abús sexual infantil, els educarà en el consentiment i facilitarà un diàleg assertiu amb infants i joves.

El vocabulari adequat és la base per poder oferir un bon acompanyament en qualsevol àmbit educatiu, també en l'educació sexual.

"Oferir materials adequats i espais adients és bàsic perquè no vagin a saciar la seva curiositat a Tik Tok o des de la pornografia. La curiositat hauria de tenir una resposta digna, i és important que sigui així per acabar amb els abusos sexuals de qualsevol tipus", explica Júlia Sánchez.



Júlia Sánchez Andreo ofereix cursos d'acompanyament de la sexualitat des de la primera infància fins a l'adolescència per a famílies i escoles


 
Alba Carreres
Responsable editorial de Criar.cat
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Harry Grout
per Irene Ramentol
La base d'una alimentació saludable no només està en els aliments
Imatge il·lustrativa
iStock
per Alba Carreres
Característiques de l'etapa del "no retorn"
Imatge il·lustrativa
iStock
per Irene Ramentol
Una eina útil per ajudar-vos a tenir present el calendari pediàtric si tens criatures d'entre 0 i 15 anys
Imatge il·lustrativa
iStock
per Irene Ramentol
Aquestes són les recomanacions de les persones expertes
Logotip de Criar.cat
Responsable de projecte: Irene Ramentol
Responsable editorial: Alba Carreres
Responsable de publicitat: Mar Domènech
Tecnologia: Sobrevia.net

Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres