Steve Johnson

El meu fill/a té frustració quan no li surten les coses com vol

Parlem de la frustració en infants i com cal acompanyar-la

21 de gener de 2022 a les 06:01h
Steve Johnson
per Criar.cat
Pot passar: una criatura vol agafar un llapis i fer una lletra A i no li surt. Es posa a llegir un text i s'embarbussa, vol escalar un rocòdrom i no li surt. La reacció més habitual és enfadar-se amb ell/a mateix/a i traslladar o transferir aquesta frustració, aquesta ràbia cap a algú o alguna cosa o externalitzar-la. 

Tal i com explicava el psicòleg Roger Aranda vivim en un món en el qual tenim grans dificultats d'integrar la derrota. No naixem ensenyats en perdre o no poder fer algo, perquè sovint les frases que més sentim o els referents que els infants tenen és que després de fallar sempre es guanya. El "voler és poder". 


Acompanyar la frustració: Cal ser al seu costat, però no hem de reprimir o tallar el malestar dient "no ploris" o bé animant-lo amb un fals missatge positiu perquè això li pot generar unes espectatives errònies. 

Equilibrar els reptes amb les capacitats: La felicitat i el benestar s'assoleix en el punt intermig on conflueixen reptes i capacitats. Si els reptes són majors a les capacitats es genera frustració i fins i tot ansietat. De vegades les famílies proposem activitats o experiències pels quals les criatures no estan preparades segons el moment evolutiu en el qual es troben. 


Evita els missatges negatius com "cauràs", "no et sortirà"; "que no veus que és massa alt?" "Ja t'ho deia"... Tot plegat condiciona a l'infant. Es pot explicar allò que sents des dels teus sentiments o sensacions. Per exemple: "El papa té por perquè creu que aquest tobogan és molt alt per tu", o bé "Et proposo llegir amb aquesta lletra perquè et serà més senzill" (quan per exemple estan aprenent la lectoescriptura). 

Tenir present la diversitat: No perquè un infant ho sàpiga fer el teu fill necessàriament ho haurà de saber fer. Cal traslladar també aquest missatge a les criatures, que de vegades volen imitar el que fan les seves amistats. En aquests casos caldrà reforçar les qualitats positives i animar a assolir el repte quan la criatura estigui preparat/da, sense fomentar la falsa autonomia, sense ajudes però sent-hi present i felicitant quan el repte s'hagi assolit, per petit que sigui. 


Saber posar límits de manera respectuosa: De vegades un "no" els pot generar frustració i és normal que s'enfadin. No perquè s'enrabiin hem de cedir, perquè aleshores els estarem ensenyant que si tenen aquesta actitud un no es pot convertir en un sí. Els podem donar alguna alternativa: "Ara no ens quedarem més al parc perquè ja és tard, però si vols demà hi tornem". 


Les persones adultes som referents: i cal tenir-ho present perquè si nosaltres tenim reaccions desmesurades davant de frustracions és possible que les nostres criatures ens prenguin com a exemple i per tant d'alguna manera els fem de mirall. 




 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Vitolda Klein
per Irene Ramentol
Un recull d'experiments i propostes educatives que us encantaran
Imatge il·lustrativa
Lo Closcamoll Festival
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
per Aina Font Torra i Irene Ramentol
Un recull de botigues de llibres que us encantaran
Imatge il·lustrativa
A.A.
per Anna Albert
Un recurs divertit perquè els infants recreïn i reinventin a la seva manera la història
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat