Mantenir l'avançament del curs escolar, però
afegir-hi hores lectives a la tarda en comptes d'apostar pel lleure amb monitoratge. Aquest és el plantejament que el Departament d'Educació posarà ara sobre la taula als diferents actors de la comunitat educativa, després que una anàlisi externa
del projecte de tardes de lleure durant el setembre passat hagi evidenciat que caldria aplicar-hi canvis.
La idea que la conselleria vol defensar passaria per deixar de banda la jornada intensiva que es feia al matí i ampliar l'horari lectiu a la tarda.
Aquesta és la proposta que ha quedat com a opció més ben valorada en
l'estudi que s'ha fet a partir de fer una vintena d'entrevistes amb personal del món de l'educació, i amb una setantena d'entrevistes a docents, famílies, sindicats i experts.
Se'ls van plantejar cinc opcions diferents sobre com hauria de ser l'arrencada del curs, des de mantenir les tardes de lleure, fins a fer les dues primeres setmanes amb intensitats diferenciades de presència del lleure. L'opció més votada entre els enquestats ha estat la de fer totes les tardes amb classe. Si bé
aquesta proposta no ha estat tan popular entre els docents, que s'han inclinat per mantenir les tardes de lleure.
En aquest sentit, ara el departament dirigit per Josep Gonzàlez-Cambray inicia un període de consultes amb diversos agents de la comunitat educativa, com els directors dels centres, la Mesa Sindical o les associacions de famílies, per decidir les claus del curs vinent:
quina és la data exacta en què començarà el curs i amb quina fórmula es donaran els primers dies d'escola. Tot plegat preveu resoldre's a principis de març.
Però el debat sobre l'horari del pròxim curs escolar no és l'únic focus de discussió que ha obert la presentació de l'informe. També s'han evidenciat deficiències destacades en la proposta del monitoritatge de lleure a les tardes del curs passat. Es conclou que l'hora d'oci amb monitors és "insuficient" per fer una tasca de qualitat o que es van tenir dificultats per contractar monitors en algunes zones.
Alhora, es deixa veure la gran diferència de la rebuda que ha tingut la mesura segons el tipus de centre. Així,
a l'escola pública entre un 40 i un 45% dels infants van participar del monitoratge.
A la concertada, entre un 90 i un 94%.
L'anàlisi també ha servit perquè el Departament d'Educació defensi algunes de les tesis que van portar la conselleria a plantejar l'avançament del curs i les tardes de lleure. Així, aquesta diagnosi externa -a càrrec de la consultora de polítiques públiques Neus Martí- també resol que començar l'escola abans de temps va millorar la "la connexió" dels infants amb el centre, "en especial l'alumnat amb necessitats educatives especials", apunta el departament. També es defensa que, en concret,
les tardes amb monitors de lleure han estat percebudes com a "positives" per les famílies, en pro de la "conciliació" i "l'accés al lleure educatiu" gratuït.