Consells per banyar-te al riu en família sense malmetre l'entorn

Les cremes solars i els insecticides poden ser letals per certs organismes vius

25 d'agost de 2021 a les 07:08h
per Criar.cat
Anar al riu i mullar-se els peus pot ser una molt bona activitat per fer en família quan fa calor. Però, saps que alguns filtres solar o insecticides que podem dur a la pell poden ser letals per certs organismes vius?

Conjuntament amb l'Estíbaliz Parra García, veterinària especialitzada en animals marins i fundadora de Sanamares, hem elaborat aquests consells per banyar-te amb seguretat i ser respectuosos amb el medi ambient.


Informa't si al riu en qüestió t'hi pots banyar o no. Hi ha espais protegits on no està permès el bany i altres rius o aigües contaminades on no és recomanable fer-ho

La massificació provoca una alteració en la biodiversitat de l'entorn. Darrerament hi han hagut espais naturals que han patit una massificació insostenible i malauradament hi ha persones que no respecten l'entorn o sense voler el malmeten


Les cremes solars que ens posem i els insecticides poden ser letals per certs organismes vius, com les dàfnies o alguns crustacis, que a la vegada serveixen d'aliment per a molts animalets. Hi ha filtres solars al mercat que són respectuosos amb el medi ambient. 

A banda de tot plegat, les restes de protectors i altres residus orgànics que podem dur al cos creen un fenomen que s'anomena eutrofització: es crea una pel·lícula a l'aigua que impedeix que es pugui oxigenar, s'acomula molta matèria orgànica i va lligat al fet d'una mortalitat molt gran d'animals. A més, els organismes que són fotosintètics, com poden ser algues i plantes, amb aquesta pel·lícula creada també pot afectar a la llum solar i per tant que tant flora com fauna se'n ressenti. 

Respecta l'entorn. Apilar pedres té conseqüències en els ecosistemes. Quan movem les pedres de lloc es pot destruir la llar de moltes espècies autòctones que nien, viuen i s'alimenten. Es tracta d'un gest innocent que pot impedir que plantes o algues puguin créixer i altera el trànsit de la fauna. Si mous les pedres de lloc la vegetació pot desaparèixer i la cadena alimentària es veu totalment alterada. 

Agafar o posar-se animals al cos o a una galleda els pot conduir a la mort. Quan el traiem fora de l'aigua l'animal pateix estrès, no es pot alimentar amb normalitat i hi ha risc alt que pateixi un xoc tèrmic. Això passa quan la temperatura de fora de l'aigua o cubell és superior a la del riu o llac, i una vegada torni a l'aigua es produeixi aquest xoc. 

ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
iStock
per Irene Ramentol
Aquests són els permisos laborals que pots sol·licitar quan tens fills
Imatge il·lustrativa
Marcos Paulo Prado
per Irene Ramentol
Una guia per explicar com funciona el paquet de mesures que ja ha entrat en vigor
Espectacle de carrer del Festival de Titelles FIROBI
Espectacle de carrer del Festival de Titelles FIROBI | Mar Domènech Bert
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Txus Garcia
De la mà de Benvinguts a Pagès, us presentem masies, cases i apartaments ideals per un cap de setmana o les vacances escolars
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres