Aina Font Torra

Grups singulars per combatre la segregació escolar: què són i com funcionen?

T'expliquem com funciona una de les mesures que està aconseguint revertir la segregació escolar en centres d'alta complexitat

1 de març de 2024 a les 07:00h
Aina Font Torra
Si alguna cosa tenien clara la Laura i el David era que volien que els seus dos fills anessin a l'escola pública. És per això que uns mesos després que el gran comencés I2, van decidir parlar amb algunes famílies conegudes perquè els aconsellessin centres per al proper curs.

"Pràcticament tots els feedbacks que rebíem eren sobre el perfil de l'alumnat, i molt poques vegades trobàvem algú que també fes referència al projecte educatiu, les instal·lacions o l'estabilitat en l'equip docent", expliquen. 

Tenint en compte el barri de Manresa on vivien i les recomanacions que havien rebut, van escollir anar a les portes obertes de cinc escoles "amb una idea preconcebuda de quines ens agradarien més i quines menys, segons el criteri de les famílies amb qui havíem parlat". El que no s'esperaven per res del món, diuen, era que "de la que pitjor ens van parlar, va ser la que més ens va agradar amb diferència".


Aquella escola era el Sant Ignasi, un centre catalogat de màxima complexitat molt estigmatitzat sobretot pel nombre d'alumnat nouvingut i amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) derivades, molt sovint, d'una situació familiar vulnerable en l'aspecte socioeconòmic.
 


La segregació, certament, era el que feia que una part de les mares i pares del barri optessin per centres concertats o per escoles que no els tocaven per zona. "I això, nosaltres, no ho volíem fer", afirmen la Laura i el David, que continuen: "Vam convenir que millorar aquesta desproporció entre tipologies d'alumnes també depenia de famílies com la nostra, amb plaça "ordinària", així que vam demanar a alguns pares i mares de l'escola bressol del nostre fill que donessin una oportunitat al Sant Ignasi i l'anessin a veure". Igual que els va passar a ells, "els prejudicis que en tenien van quedar totalment aniquilats". 

I així va ser com aquesta escola del barri manresà de la plaça Catalunya va començar el curs 2021-22 amb les primeres inscripcions de nens i nenes amb plaça "ordinària" provinents de famílies no vulnerables amb voluntat d'anar revertint la realitat del centre.    

Quan la Laura i el David van decidir, en la preinscripció escolar, posar l'escola Sant Ignasi com a primera opció, ningú els garantia que el seu fill podria accedir-hi: calia veure quina demanda tenia el centre i la quantitat de punts de cada infant susceptible d'entrar-hi. "Afortunadament, vam tenir plaça", diuen. I és que en aquell moment no hi havia cap normativa legal que els premiés per haver apostat per un centre de màxima complexitat.


A partir d'aquell mateix curs (el mes de febrer del 2021, concretament), les coses van canviar amb l'aprovació, per part de la Generalitat, del Decret de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió en els centres del Servei d'Educació de Catalunya (Decret d'admissió, l'anomenarem, per fer-ho més curt), que establia les bases perquè tots els municipis del país poguessin desenvolupar les actuacions bàsiques per lluitar contra la segregació escolar.

Una de les mesures que contempla aquest decret és l'opció de formar grups singulars: 

Què són?
 Es tracta d'una mesura contra la segregació escolar que permet a famílies amb fills o filles amb plaça "ordinària" agrupar-se i fer una reserva de places en escoles de complexitat alta. "Quan hi ha un grup de famílies que ens fa una petició en aquest sentit, el que nosaltres fem és reservar-los les places que han demanat i assegurar-los que podran entrar al centre en qüestió", explica Gemma Boix, directora dels Serveis Territorials d'Educació a la Catalunya Central. 
 
Els primers que van poder-se beneficiar d'aquesta nova normativa van ser els pares i mares amb infants que ara fan I3. En el cas de la Catalunya Central, es va aconseguir crear un grup singular a Manresa -al Sant Ignasi- i un a Vic.

"L'experiència ha estat tan positiva que aquest any, quan des de l'Ajuntament de Manresa i el Departament d'Educació hem anat a les llars d'infants a informar sobre la preinscripció escolar, les famílies que el curs passat havien creat el grup singular al Sant Ignasi van voler venir per explicar com van viure tot el procés i per animar a altres mares i pares a fer el mateix". 



Pel que sembla, la tasca conjunta de divulgació que s'ha fet tant per part de l'administració com de les famílies, ha tingut els seus fruits i s'ha expandit fins i tot a la secundària. Pel curs 2024-25 a Manresa ja hi ha confirmats, de moment, dos grups per I3 i tres per 1r d'ESO, però en podrien ser més perquè fins que no acabi el període de preinscripcions es podran presentar sol·licituds per formar grups singulars. 

 Com es forma un grup singular? Fent una petició a Inspecció o anant directament a la seu dels Serveis Territorials d'Educació. "És important destacar que en el cas dels grups singulars, la zona escolar no compta. Per tant, tothom amb plaça ordinària hi pot accedir", detalla la directora. 

Si bé el Decret d'admissió és normatiu i podria posar-se en pràctica en qualsevol lloc de Catalunya, "el cert és que a la Catalunya Central ha calat amb molta força", assegura Boix, que ressalta el compromís del Departament de "lluitar contra la segregació".
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Txus Garcia
Masies, cases i apartaments ideals per un cap de setmana o les vacances escolars, de la mà de Benvinguts a Pagès
Imatge il·lustrativa
Ajuntament Deltebre
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Daiga Ellaby
per Irene Ramentol
Com fer el trànsit al son respectant les característiques de cada infant
Imatge il·lustrativa
Allan Mas
Els infants i adolescents que fan activitat física a la tarda cal que facin un berenar lleuger i amb hidrats de carboni d'absorció lenta
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat