Nam Hoang

Com han de ser els patis de les escoles per no ser sexistes?

Algunes escoles ja s'han posat les piles intentant buscar una distribució més equitativa de les activitats

Nam Hoang
La distribució dels espais no és neutre. Tampoc ho és a les escoles on històricament tot l'espai de joc s'ha estructurat al voltant d'un camp de fubol, on majoritàriament són els nens qui hi juguen.

Crear espais equitatius i una distribució més igualitària de les activitats és una necessitat real a la majoria d'escoles. Els patis de les escoles, segons detallen les expertes en arquitectura en clau de gènere Equal Sarée a la seva guia "El pati de les escoles en igualtat", és un dels primers espais on les criatures aprendran a socialitzar-se. 


Hi ha una sèrie d'elements a tenir presents per tal de veure si existeix segregació i dominació de gèneres als espais. El fet de tenir el camp de futbol com a centre del pati és un d'ells. Quan això passa, els infants que no juguen a futbol han d'ocupar espais més petits, en un segon terme i al voltant d'aquest joc protagonista i en la majoria d'ocasions està dominat pels nens més grans. 

Reflexionar sobre l'espai que ocupen nens i nenes és clau per visibilitzar aquestes desigualtats. Escoltar l'alumnat, saber quines són les seves necessitats, les seves mancances i allò que els agradaria també és fonamental.


Què es té present a l'hora de dissenyar espais més igualitaris?

Diversitat: L'espai permet acollir activitats diverses? Són modalitats de joc diverses? Tots els elements de joc del pati tenen un protagonisme similar? Hi ha espais recollits, d'intimitat i de descans? 

Flexibilitat: L'espai és adequat per acollir activitats simultànies o permet que les activitats puguin variar amb temps i les necessitats de la comunitat? 

Interrelació: Els diferents espais (zones del pati, edifici, entorn) estan ben connectats i són fàcilment accessibles? Els recorreguts i els elements de joc són inclusius per mobilitats i funcionalitats diverses? 

Confort: En relació amb el clima (sol, ombra, pluja...), elements on seure i descansar, vegetació.

Representativitat: Les persones de diferents gèneres fan activitats similars? Ocupen els mateixos espais? 

Tot plegat ens demostra que l'arquitectura, la manera com estan distribuits els espais, també influeix en com ens comportem en com interactuem entre nosaltres i en quines relacions s'estableixen també en funció del gènere.

Segueix a Equal Sarée, estudi d'arquitectura especialitzat en temes de gènere i igualtat


Alba Carreres
Responsable editorial de Criar.cat
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Gala Espín
Paola Roig
La psicòloga Paola Roig ens parla de l'exigència que carreguem les mares i els pares en la criança
Imatge il·lustrativa
Bia Octavia
Les expertes de LactApp contesten en una marató de 12 hores en directe dubtes de lactància
Imatge il·lustrativa
Ben White
Aïda Roig Çelik
Si sents que el teu fill o filla no et fa ni cas, aquest article t'interessa
Imatge il·lustrativa
Ens ho explica la psicòloga Laia Sala
Logotip de Criar.cat

Responsable editorial: Alba Carreres
Director de negoci: Jordi Font
Director de nous formats: José M. Gutiérrez
Responsable de publicitat: Nadina Urgell

Editorial: Emercat Osona SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres