Els resultats de les
proves de competències bàsiques de 4rt d'ESO, publicats recentment pel Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, mostren que el
tancament d'escoles viscut al llarg del tercer trimestre del curs 2019-2020 arran de la
pandèmia i les restriccions en la represa del curs 2020-2021 han estat una font profunda de pèrdua d’aprenentatges i de desigualació educativa. La puntuació en aquestes proves ha caigut en 9,1 punts en matemàtiques, 6,3 en llengua anglesa i 2,7 en castellà.
La
Fundació Bofill alerta que la pèrdua d’aprenentatges derivada de la Covid es pot cronificar si no s’activen
mesures urgents. Per això insta el Departament d’Educació a impulsar les següents mesures:

Identificar, orientar i donar suport a l'alumnat per revertir la caiguda de resultats.

Reduir els elevats percentatges d'alumnes amb puntuacions baixes.

Prioritzar el redreçament dels nivells d'aprenentatges dels alumnes en situacions més vulnerables.
Tot i la baixada de resultats, Catalunya no es troba entre els països que, de mitjana, han patit
més pèrdua educativa durant la pandèmia. Un fet que la Fundació Bofill atribueix a l'aposta ferma per retornar a la presencialitat el curs 2021-2022, l'increment del personal docent i a l'esforç dels docents per recuperar el temps perdut.
La fundació també insisteix en que els
alumnes socioeconòmicament desavantatjats i els que ja partien d’un rendiment acadèmic inferior són els que han tingut una davallada més important i qui més suport necessiten per recuperar els aprenentatges.
Pel que fa als resultats de les competències bàsiques, remarca que les caigudes més "destacades" s’han pogut observar en els resultats de matemàtiques i llengua anglesa, amb un major percentatge d’alumnes concentrat en el tram més baix de rendiment. En llengua catalana no s’observen pèrdues en aquests dos anys, en comparació amb l’any 2020.
Finalment, pel que fa a la
diferència entre centres complexos i no complexos, la Bofill sosté que "es cronifica" però d’altra banda assenyala que "gràcies a l’esforç extraordinari dels professionals", aquesta desigualtat no s’ha incrementat a causa de la pandèmia.