Annie Spratt

Ja hi ha dades que proven la pèrdua d'aprenentatge dels alumnes per la pandèmia

La Fundació Bofill reclama mesures urgents per revertir aquesta reculada, sobretot en infants en situació vulnerable

Annie Spratt
per Criar.cat
Els resultats de les proves de competències bàsiques de 4rt d'ESO, publicats recentment pel Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, mostren que el tancament d'escoles viscut al llarg del tercer trimestre del curs 2019-2020 arran de la pandèmia i les restriccions en la represa del curs 2020-2021 han estat una font profunda de pèrdua d’aprenentatges i de desigualació educativa. La puntuació en aquestes proves ha caigut en 9,1 punts en matemàtiques, 6,3 en llengua anglesa i 2,7 en castellà.

La Fundació Bofill alerta que la pèrdua d’aprenentatges derivada de la Covid es pot cronificar si no s’activen mesures urgents. Per això insta el Departament d’Educació a impulsar les següents mesures:

 Identificar, orientar i donar suport a l'alumnat per revertir la caiguda de resultats.

Reduir els elevats percentatges d'alumnes amb puntuacions baixes. 

Prioritzar el redreçament dels nivells d'aprenentatges dels alumnes en situacions més vulnerables.

Tot i la baixada de resultats, Catalunya no es troba entre els països que, de mitjana, han patit més pèrdua educativa durant la pandèmia. Un fet que la Fundació Bofill atribueix a l'aposta ferma per retornar a la presencialitat el curs 2021-2022, l'increment del personal docent i a l'esforç dels docents per recuperar el temps perdut.

La fundació també insisteix en que els alumnes socioeconòmicament desavantatjats i els que ja partien d’un rendiment acadèmic inferior són els que han tingut una davallada més important i qui més suport necessiten per recuperar els aprenentatges.

Pel que fa als resultats de les competències bàsiques, remarca que les caigudes més "destacades" s’han pogut observar en els resultats de matemàtiques i llengua anglesa, amb un major percentatge d’alumnes concentrat en el tram més baix de rendiment. En llengua catalana no s’observen pèrdues en aquests dos anys, en comparació amb l’any 2020.

Finalment, pel que fa a la diferència entre centres complexos i no complexos, la Bofill sosté que "es cronifica" però d’altra banda assenyala que "gràcies a l’esforç extraordinari dels professionals", aquesta desigualtat no s’ha incrementat a causa de la pandèmia.

 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Harry Grout
per Irene Ramentol
La base d'una alimentació saludable no només està en els aliments
Imatge il·lustrativa
iStock
per Alba Carreres
Característiques de l'etapa del "no retorn"
Imatge il·lustrativa
iStock
per Irene Ramentol
Una eina útil per ajudar-vos a tenir present el calendari pediàtric si tens criatures d'entre 0 i 15 anys
Imatge il·lustrativa
iStock
per Irene Ramentol
Aquestes són les recomanacions de les persones expertes
Logotip de Criar.cat
Responsable de projecte: Irene Ramentol
Responsable editorial: Alba Carreres
Responsable de publicitat: Mar Domènech
Tecnologia: Sobrevia.net

Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres