Per què hem de deixar de dir: «vigila, que t'embrutaràs!»

La pedagoga Heike Freire ens explica per què les taques formen part del procés de desenvolupament d'una criatura

22 de novembre de 2022 a les 08:00h
per Alba Carreres
Som moltes les famílies que quan plou i està tot ple de fang, o simplement quan estrenen sabates o samarreta els demanem que vigilin amb la roba, els diem: "mira com t'has posat!", o bé, simplement no els deixem jugar a llocs on es podrien embrutar. 

"Com a mare i pedagoga se'm trenca l'ànima quan escolto una persona adulta dient-li a una criatura: vigila que et tacaràs. Quan li diem això li estem generant un conflicte intern entre el desig de jugar i la necessitat d'agradar-nos. I moltes no ens n'adonem de la gravetat de tot plegat". 


Segons explica, per poder jugar necessitem estar totalment concentrades en allò que fem. Quan tenim alguna preocupació al cap, és impossible jugar plenament i és en aquest moment, quan a poc a poc, anem perdent el plaer del joc i podem fins i tot deixar de jugar.

"Tacar-se té molts beneficis. És el millor que pot fer una criatura. Estimula i enforteix el seu sistema immunitari. Per això, viure en ambients estèrils afavoreix el risc de patir al·lèrgies i malalties respiratòries", assegura.


Embrutar-se en un entorn natural és encara més saludable, perquè explica, que millora la microbiota intestinal. "A més, estimula tots els seus sentits i per tant el seu desenvolupament cerebral. Un infant que va brut és un infant que ha aprofitat la sortida".


Les conseqüències de tacar-se: 

Si un infant s'embruta la seva desuadora preferida l'haurem de rentar i potser no se la podrà posar l'endemà. Si s'embruta les vambes passarà el mateix i potser trigaran més a assecar-se. 

"Està bé que tinguin en compte que embrutar-se significa esperar que les vambes s'assequin i que un moment de fang tingui aquestes conseqüències. És bo que ho coneguin sigui quina sigui la seva edat. El que no hem de fer és recriminar-li el fet que hagin jugat, simplement explicar-li com un fet natural", afirma.


"Hem jugat amb el fang, s'han embrutat, les hem de rentar i haurem d'esperar que s'assequin"; explica. Aquest fet també és bo, segons diu, perquè cultivin la paciència a l'era de la immediatesa.

"Hi ha processos que necessiten el seu temps, més d'allò que estan acostumats. Als tallers que fan a l'escola per exemple, duren aproximadament una hora, es fa la feina i es neteja al moment, i ja estan llestos per la següent activitat. Però la natura no és així. L'aigua necessita assecar-se, i veure aquest procés aporta molt a les criatures", detalla.

 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Martí Albesa
per Lluís Girona
El Govern accedeix a la proposta del Consell d'Educació de Catalunya que demanava tenir cinc dies laborables per preparar el retorn a les aules
Imatge il·lustrativa
Guillaume de Germain
per Alba Castellvi Miquel/Irene Ramentol
Claus perquè els infants es posin reptes, amb una mirada inclusiva
Imatge il·lustrativa
Ksenia Makagonov
Hi ha aprenentatges que superen els riscs des del punt de vista neurocientífic
Imatge il·lustrativa
Departament d'Educació
per Irene Ramentol
Propostes pedagògiques per Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat