Claudio Valdes

5 hàbits quotidians de l'escola que es podrien revisar

És important qüestionar-nos actuacions que repetim sistemàticament pel simple fet que "sempre s'ha fet així"

24 de gener de 2023 a les 08:00h
Claudio Valdes
per Aida Jiménez Orozco i Alba Carreres
Educar és desaprendre per aprendre i ensenyar, és revisar constantment i actualitzar els coneixements adquirits, és tenir present els infants i també a tu mateixa.

És per aquest motiu, que amb la pedagoga Aida Jiménez Orozco repassem i ens qüestionem diverses accions que es fan dia rere dia a les escoles i escoletes de Catalunya pel simple fet que "sempre s'ha fet així": 
Publicitat


Fer fila: És necessari entrar i sortir de les aules fent files? Al carrer, amb les nostres famílies, a la vida real, amb les amistats... caminem fent una fila? Oi que no?" diu Aida Jiménez Orozco. "I no fer fila no significa perdre l'ordre i el respecte cap als altres"; assegura. 

Taules i cadires fixes a l'aula: Som conscients de la necessitat de moviment a l'etapa infantil. Per què aleshores les aules d'infantil han d'estar plenes de taules i cadires que impedeixen la llibertat de moviment? Tanmateix, en el cas que es valori que sí que és necessari tenir una aula plena de taules i cadires, cal que cadascú tingui la "seva" cadira? O podem anar rotant i deixar-los que decideixin amb qui volen seure?
Publicitat


Sortides i excursions imposades pel professorat: "El focus és sempre l'infant. Les sortides, per tant, són pensades exclusivament per a ells, per oferir-los una experiència que l'escola no pot donar-los. Ells i elles tindran alguna cosa a dir-nos, oi? 

La bata: És necessari que els infants portin bata durant tota la jornada escolar? O ens plantegem que la utilitzin en moments puntuals? En la línia de respectar la necessitat de moviment, i seguint les idees d'Emmi Pikler la roba dels infants és clau i ha de respectar la llibertat de moviment i la comoditat de l'infant. La bata facilita aquest moviment? Facilita l'accessibilitat sensorial? Afavoreix l'activitat autònoma? 
Publicitat



"En moments puntuals, en els quals es manipulen materials que embruten molt i costen de marxar, sí que es podria posar la bata o alguna altra peça de roba", explica Aida. La clau està en si la provocació que plantegem és coherent amb el moment evolutiu dels infants i/o les característiques del grup. 

El moment d'anar fer pipí: Hi ha hora per anar a fer el pipí? Us imagineu que les persones adultes també tinguéssim moments determinats per fer pipí? Tots i totes alhora? Fent cues per anar a fer un pipí que potser ni tinc ganes de fer? I si no faig pipí, què és el que la persona adulta espera de mi? I si hi vull anar en un altre moment diferent del que l'adult em proposa?

Segons ens explica Aida, en tots els casos l'important és reflexionar sobre les decisions que prenem, que no sigui "perquè sí", o "perquè sempre ho hem fet així", si el que hem decidit és coherent amb el moment evolutiu de l'infant i per tant amb les seves necessitats. 

Per això cal observar i conèixer els infants i compartir amb la resta de professionals. "Cal, també, que l'equip analitzi la seva situació, i nodrir-se amb els referents teòrics i d'altres experiències que ens ajudin a contrastar i confirmar les nostres decisions i no guiar-nos per la mirada adultocentrista", assegura.


 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
MónNatura Delta
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Txus Garcia
Masies, cases i apartaments ideals per un cap de setmana o les vacances escolars
Imatge il·lustrativa
Kelley Bozarth via Unsplash
per Dra. Anna Estapé
La Dra. Anna Estapé ens facilita alguns consells per tal de detectar i tractar aquesta malaltia que afecta 1 de cada 5 infants
Imatge il·lustrativa
Daiga Ellaby
per Irene Ramentol
Com fer el trànsit al son respectant les característiques de cada infant
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat