Annie Spratt

Tres mètodes fàcils per casa si el teu fill o filla està aprenent a llegir

Recursos perquè practiquin la lectura amb tu

9 de febrer de 2023 a les 08:00h
Annie Spratt

Quan els infants desperten l'interès per la lectura, és fonamental que des de casa els acompanyem i els motivem. Hi ha dades que confirmen que les criatures que llegeixen a casa tenen més oportunitats educatives. 

"Sabem que existeix una mesura guanyadora que és complexa: el treball amb les famílies perquè aquestes esdevinguin acompanyants dels seus fills i filles i estimuladores dels seus aprenentatges", defensa Marta López, directora del programa LECXIT de la Fundació Bofill.


El cert, però, és que no hi ha receptes miraculoses per contagiar el gust per la lectura. Per aconseguir-ho cal confiança, paciència i constància, predicar amb l'exemple i sumar complicitats per fer del llibre un objecte quotidià interessant i atractiu.
 


Com podem acompanyar la lectura a casa? Avui us expliquem tres mètodes que us poden ser útils amb el vostre fill o filla: 

Lectura compartida. Una bona estratègia per a nois i noies que comencen a llegir o tenen dificultats. Per ajudar-los, cal la col·laboració d'un lector/a que mostri com llegeix, que faci de model i, a més a més, verbalitzi els recursos que fa servir. El pare, la mare o l'adult que acompanya fa com si fos la primera vegada que s'enfronta al text i explica en veu alta com se les empesca per entendre'l.


Amb la lectura compartida, els infants aprenen, en primer lloc, a observar i relacionar amb altres lectures conegudes els indicis que una mirada atenta de la portada i dels detalls que hi apareixen (el títol, les lletres, la identificació de les paraules, les imatges, etc.) els ofereix.

La primera trobada amb el llibre també serveix per establir el propòsit de la lectura (aprendre ¡ les normes d'un joc, resoldre un enigma, gaudir d'un poema, etc.), per prendre consciència i predisposar-se emocionalment a llegir.

Convé crear un ambient càlid, de confiança, perquè l'infant se senti estimulat. El pare, la mare o l'adult que acompanya ofereix un model de lectura fluïda i expressiva mentre ambdós van seguint el text amb el dit a mesura que s'avança. D'aquesta manera el nen o la nena pren consciència de l'ordre d'esquerra a dreta i estableix una correspondència entre les paraules escrites i les dites.

Després, el pare, la mare o l'adult llegeix amb fluïdesa i entonació natural el text, resseguint les paraules amb el dit, mentre l'infant l'observa.

Seguidament, se'l convida a llegir en veu alta, encara que se senti insegur o tingui dificultats. Es formulen algunes preguntes per donar suport a la comprensió del text i per verificar les prediccions que el nen hagi fet abans de la lectura. Es pot repetir la lectura del text amb ritmes diferents, donant a l'activitat un caràcter lúdic (llegir amb veu “cansada”, “alegre”).

Es tracta de llegir junts, sense pressions, compartint i construint el significat de forma plaent i amb èxit. Aprenent. A les sessions de repetició, prèviament podeu tapar algunes paraules del text amb notes adhesives, en funció del que es vulgui recordar o comentar: els articles, la concordança, els temps verbals, etc. Convideu el nen a predir les paraules tapades.

 Lectura guiada. Quan els vostres fills ja tinguin certa desimboltura amb la lectura compartida podeu fer un pas més en el camí de la lectura autònoma i individual i aplicar la lectura guiada, una estratègia en què el suport del pare o la mare va disminuint i limitant-se a formular interrogants, fent-li veure el significat d'una paraula determinada, contribuint a la comprensió del text, conversant posteriorment sobre el que es llegeix.

En la lectura guiada, es llegeix en silenci, individualment, i després es conversa per verificar la comprensió del text i comparar opinions i punts de vista. L'infant o la persona adulta explica el que s'ha llegit i l'altra valora si el que ha dit és correcte o no i ho corregeix, si cal.

 Lectura en veu alta. Llegir en veu alta és una activitat que afavoreix la pronunciació, enriqueix el vocabulari i enforteix els lligams afectius dels infants amb els adults perquè és compartida i agradable.

Dedicar una estona diàriament a llegir en veu alta ajuda a aprendre millor i a memoritzar paraules, frases i conceptes. També afavoreix la capacitat de parlar correctament i expressar-se amb estructures gramaticals ben construïdes i fer que el relat s'entengui fàcilment.

Si sou vosaltres qui llegiu, els vostres fills activen la imaginació i, alhora, creen els seus propis escenaris on passen les històries, molt millor que si se'ls mostren les imatges.

Sentir els pares llegir amb entonació —en definitiva, vivint com si fossin els protagonistes del relat—, les aventures que hi ha en els llibres, és un exercici entretingut que impulsa els infants a voler imitar-los i ser ells mateixos, també, lectors en veu alta.

La lectura en veu alta és una bona manera d'adquirir coneixements, de superar les pors a parlar en públic i a tenir més confiança en un mateix. Va molt bé gravar el que es llegeix i després tornar-ho a escoltar.

Irene Ramentol
Responsable editorial i de projecte a Criar.cat
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Lo Closcamoll Festival
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
per Aina Font Torra i Irene Ramentol
Un recull de botigues de llibres que us encantaran
Imatge il·lustrativa
A.A.
per Anna Albert
Un recurs divertit perquè els infants recreïn i reinventin a la seva manera la història
Imatge il·lustrativa
Napadon Srisawang
Factors que poden disminuir les possibilitats d'embaràs
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat