S'acaba el
curs i moltes famílies ja tenen el focus posat en el vinent. Això inclou les activitats
extraescolars, que segons dades de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), aquest any han costat entre 59 i 86 euros al mes a cada llar, amb xifres més altes per als alumnes d'infantil i primària.
A l'hora d'escollir les extraescolars, moltes famílies donen prioritat a l'aprenentatge d'idiomes. A partir de quina
edat és adequat? Com aconseguir que sigui una experiència positiva? Què podem fer a casa? És millor això o unes colònies a l'estiu? I una estada a l'estranger?
Segons els experts de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Gisela Grañena, professora i investigadora dels Estudis d'Arts i Humanitats, i Joseph Hopkins, director del Centre d'Idiomes Moderns, els beneficis cognitius d'aprendre dos o més idiomes són indiscutibles, i fer-ho des de ben petits té l'
avantatge que no requereix esforç.
Amb tot, és prioritari
no pressionar els infants i mirar-los individualment per entendre quina és la millor opció per a cadascú. Perquè no hi ha fórmules màgiques i l'exemple de mares i pares és clau.
"S'ha demostrat que el fet de parlar dos o més idiomes beneficia el procés de presa de decisions, el control de l'atenció i fins i tot la creativitat i el pensament alternatiu", explica Gisela Grañena.
L'experta remarca que "els més petits aprenen la llengua de manera implícita, inconscient, prestant atenció però sense adonar-se'n, sense esforç, ja que
no comencen a desenvolupar les habilitats metalingüístiques, d'anàlisi de la llengua,
fins als 6 o 7 anys".
Segons l'anuari estadístic "
Las cifras de la educación en España. Curso 2020-2021", el percentatge d'alumnes que ja s'introdueixen en una llengua estrangera als centres d'educació infantil supera el 80% a l'Estat espanyol. Aquesta llengua és l'
anglès en la gran majoria de casos.
"Els infants, quan comencen de molt petits a aprendre altres llengües,
capten millor la pronunciació i també adquireixen la consciència que les llengües són importants", apunta Joseph Hopkins, director del Centre d'Idiomes Moderns de la UOC, el professorat del qual al febrer començarà a impartir la menció en llengua anglesa del grau d'Educació Primària.
En aquest sentit, és interessant que els més petits
escoltin diferents idiomes a casa. Això no vol dir necessàriament que la mare o el pare els parlin en idiomes diferents, sinó "que vegin que fan servir altres llengües amb naturalitat, encara que la família sigui monolingüe", diu Hopkins.
"En el dia a dia es poden crear espais per fer servir l'anglès a casa, com, per exemple,
jugar a jocs de taula els caps de setmana. Jocs com l'Scrabble o el Pictionary poden ajudar a practicar vocabulari i el Taboo pot ajudar amb l'expressió oral. El Clue (Cluedo) o el Trivial, per a nivells més avançats, poden ser també interessants", proposa Grañena.
Això sí, el director del Centre d'Idiomes Moderns convida les famílies a relaxar-se: "Sense pressió. Primer, que siguin infants.
Que juguin. Que aprenguin a socialitzar. Hi ha infants que han començat anglès amb deu anys i van molt bé".
I Grañena afegeix: "Més que l'edat, s'haurien de tenir en compte altres factors, com
l'economia familiar o la càrrega extraescolar que poden portar els nostres fills i filles en el dia a dia".
Estades a l'estranger, colònies, au-pair: són recomanables?
Malgrat la popularitat de les extraescolars, es poden valorar altres opcions, com les estades a l'estranger, les colònies d'estiu en anglès o fins i tot acollir un o una au-pair.
"Les
estades a l'estranger són, en principi, la millor opció, però el fet d'estar lluny de casa i de la família pot ser poc viable per als més petits. En aquest cas, les colònies d'estiu en anglès o els
campus d'estiu en anglès a la ciutat poden ser més factibles i assequibles", indica la professora dels Estudis d'Arts i Humanitats.
En el cas de les estades a l'estranger, Grañena i Hopkins coincideixen que cal plantejar-se si encaixen amb cada infant: "És un context en què els trets personals i les variables afectives, com l'actitud i la motivació, poden tenir un impacte més gran que en qualsevol altre context d'aprenentatge, ja que s'han de buscar oportunitats d'interacció dins de la comunitat local i participar-hi activament si realment volem treure partit de l'estada", diu l'experta.
I l'opció de les
au-pairs "és un context idoni perquè en el dia a dia cal fer tasques diverses, en què l'objectiu no és aprendre l'idioma sinó cordar-se les sabates, rentar-se les mans o fer un puzle. D'aquesta manera és com aprenem la nostra llengua materna i com els infants poden aprendre altres idiomes", ressalta Grañena.