iStock

Extraescolars d'idiomes: hi ha una edat ideal?

Aquestes són les recomanacions de les persones expertes

29 de maig de 2023 a les 07:20h
iStock
per Irene Ramentol
S'acaba el curs i moltes famílies ja tenen el focus posat en el vinent. Això inclou les activitats extraescolars, que segons dades de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), aquest any han costat entre 59 i 86 euros al mes a cada llar, amb xifres més altes per als alumnes d'infantil i primària.

A l'hora d'escollir les extraescolars, moltes famílies donen prioritat a l'aprenentatge d'idiomes. A partir de quina edat és adequat? Com aconseguir que sigui una experiència positiva? Què podem fer a casa? És millor això o unes colònies a l'estiu? I una estada a l'estranger?  


Segons els experts de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Gisela Grañena, professora i investigadora dels Estudis d'Arts i Humanitats, i Joseph Hopkins, director del Centre d'Idiomes Moderns, els beneficis cognitius d'aprendre dos o més idiomes són indiscutibles, i fer-ho des de ben petits té l'avantatge que no requereix esforç.

Amb tot, és prioritari no pressionar els infants i mirar-los individualment per entendre quina és la millor opció per a cadascú. Perquè no hi ha fórmules màgiques i l'exemple de mares i pares és clau.


"S'ha demostrat que el fet de parlar dos o més idiomes beneficia el procés de presa de decisions, el control de l'atenció i fins i tot la creativitat i el pensament alternatiu", explica Gisela Grañena.

L'experta remarca que "els més petits aprenen la llengua de manera implícita, inconscient, prestant atenció però sense adonar-se'n, sense esforç, ja que no comencen a desenvolupar les habilitats metalingüístiques, d'anàlisi de la llengua, fins als 6 o 7 anys".


Segons l'anuari estadístic "Las cifras de la educación en España. Curso 2020-2021", el percentatge d'alumnes que ja s'introdueixen en una llengua estrangera als centres d'educació infantil supera el 80% a l'Estat espanyol. Aquesta llengua és l'anglès en la gran majoria de casos.


"Els infants, quan comencen de molt petits a aprendre altres llengües, capten millor la pronunciació i també adquireixen la consciència que les llengües són importants", apunta Joseph Hopkins, director del Centre d'Idiomes Moderns de la UOC, el professorat del qual al febrer començarà a impartir la menció en llengua anglesa del grau d'Educació Primària.

En aquest sentit, és interessant que els més petits escoltin diferents idiomes a casa. Això no vol dir necessàriament que la mare o el pare els parlin en idiomes diferents, sinó "que vegin que fan servir altres llengües amb naturalitat, encara que la família sigui monolingüe", diu Hopkins.

"En el dia a dia es poden crear espais per fer servir l'anglès a casa, com, per exemple, jugar a jocs de taula els caps de setmana. Jocs com l'Scrabble o el Pictionary poden ajudar a practicar vocabulari i el Taboo pot ajudar amb l'expressió oral. El Clue (Cluedo) o el Trivial, per a nivells més avançats, poden ser també interessants", proposa Grañena.

Això sí, el director del Centre d'Idiomes Moderns convida les famílies a relaxar-se: "Sense pressió. Primer, que siguin infants. Que juguin. Que aprenguin a socialitzar. Hi ha infants que han començat anglès amb deu anys i van molt bé".

I Grañena afegeix: "Més que l'edat, s'haurien de tenir en compte altres factors, com l'economia familiar o la càrrega extraescolar que poden portar els nostres fills i filles en el dia a dia".

Estades a l'estranger, colònies, au-pair: són recomanables?

Malgrat la popularitat de les extraescolars, es poden valorar altres opcions, com les estades a l'estranger, les colònies d'estiu en anglès o fins i tot acollir un o una au-pair.

"Les estades a l'estranger són, en principi, la millor opció, però el fet d'estar lluny de casa i de la família pot ser poc viable per als més petits. En aquest cas, les colònies d'estiu en anglès o els campus d'estiu en anglès a la ciutat poden ser més factibles i assequibles", indica la professora dels Estudis d'Arts i Humanitats.


En el cas de les estades a l'estranger, Grañena i Hopkins coincideixen que cal plantejar-se si encaixen amb cada infant: "És un context en què els trets personals i les variables afectives, com l'actitud i la motivació, poden tenir un impacte més gran que en qualsevol altre context d'aprenentatge, ja que s'han de buscar oportunitats d'interacció dins de la comunitat local i participar-hi activament si realment volem treure partit de l'estada", diu l'experta.

I l'opció de les au-pairs "és un context idoni perquè en el dia a dia cal fer tasques diverses, en què l'objectiu no és aprendre l'idioma sinó cordar-se les sabates, rentar-se les mans o fer un puzle. D'aquesta manera és com aprenem la nostra llengua materna i com els infants poden aprendre altres idiomes", ressalta Grañena.

 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
per Aina Font Torra i Irene Ramentol
Un recull de botigues de llibres que us encantaran
Imatge il·lustrativa
A.A.
per Anna Albert
Un recurs divertit perquè els infants recreïn i reinventin a la seva manera la història
Imatge il·lustrativa
Napadon Srisawang
Factors que poden disminuir les possibilitats d'embaràs
Imatge il·lustrativa
Josep Lluís Escudero
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat