Les criatures respiren més contaminants perquè s'acumulen a tocar de terra i això provoca que els respirin. “Els infants no són adults petits”, defensen els pediatres. Un fet que té molta importància en l
'impacte de la contaminació sobre la salut. I és que més enllà de qüestions físiques, el fet que les criatures siguin éssers immadurs suposa tenir sistemes immunitaris menys desenvolupats.
Per això la
Societat Catalana de Pediatria ha presentat un
decàleg perquè les escoles i els seus entorns siguin segurs i saludables. “Els metges també ens hem de posicionar”, assegura
Elena Codina, una de les promotores d'un manifest.
“Cada vegada teníem més clar que la
salut dels infants depèn de l'ambient: de l'aire que respiren, del menjar, dels hàbits que tenen”, explica la pediatra Elena Codina. Aquest fet ha provocat que hospitals com el mateix Sant Joan de Déu o el d'Olot hagin apostat per tenir referents de salut mediambiental i que s'hagin organitzat en un grup en el marc de la Societat Catalana de Pediatria.
Els i les pediatres alerten de l'impacte directe dels episodis de contaminació amb els
ingressos de casos greus d'afeccions respiratòries -hi ha
estudis científics recents a Barcelona-, però també de l'efecte a llarg termini del
canvi climàtic pels infants nascuts amb condicions cada vegada més extremes.
Aquestes són les
10 mesures del decàleg per uns
entorns escolars segurs i saludables:
1. Pacificar el trànsit en els entorns escolars, prioritzant la peatonalització i la restricció del trànsit motoritzat, així com promoure un canvi generalitzat cap al model de “Ciutat 30” per reduir de manera efectiva la velocitat del trànsit a tot el viari urbà.
2. Creació de camins escolars i carrils bici amples i segregats per tal d’afavorir la mobilitat escolar activa i promoure l’arribada al centre educatiu i la sortida de manera autònoma i segura.
3. Prioritzar la proximitat al centre escolar com a criteri bàsic de l’àrea escolar, en benefici de la infància i de tota la comunitat per tal de disminuir el nombre de desplaçaments motoritzats diaris i promoure la mobilitat activa.
4. Substituir aparcaments per a cotxes dels carrers contigus als centres educatius per aparcaments per a bicicletes, patinets i zones d’espera, de trobada i joc a l’espai públic amb arbrat, vegetació i aigua, així com crear pàrquings de bicicletes i patinets a dins dels centres educatius. Recomanem la utilització d’autobusos elèctrics en les línies escolars.
5. Monitorar les aules: instal·lar sensors de qualitat de l’aire i acústica com una eina pedagògica i de millora de la salut. Els valors de referència que motivaran mesures correctores seran els de l’Organització Mundial de la Salut.
6. Naturalitzar els patis escolars i els entorns escolars amb arbrat i plantes que contribueixin a millorar la qualitat ambiental proporcionant ombra, frescor i color a aquests espais, i mitiguin l’efecte illa de calor (refugis climàtics). Aplicar principis de resiliència arquitectònica i urbana per adaptar l’escola i el seu entorn al canvi climàtic.
7. Realització de l’activitat lectiva i no lectiva a l’aire lliure sempre que sigui possible (traslladar l’aula a entorns naturals propers al centre educatiu com a mínim un cop a la setmana).
8. Posada en marxa d’iniciatives com la d'“Entorns sense fum” o “Classe sense fum” per afavorir l’eliminació de l’exposició al fum ambiental del tabac als entorns immediats dels centres educatius i prevenir el tabaquisme abans de l’adolescència, així com treballar en activitats preventives a l’àmbit del consum d’alcohol i altres drogues.
9. Establir plans de salut mediambiental escolar per a cada centre, amb un diagnòstic escolar i amb la participació de tota la comunitat educativa i incorporant la salut mediambiental al currículum escolar.
10. Incloure experts i afectats en les decisions en relació amb la mobilitat i els entorns escolars segurs i saludables i integrar-les en la redacció dels POUM (Plans d’Ordenació Urbanística Municipal) i els PMUS (Plans de Mobilitat Urbana Sostenible). Mitjançant aquestes accions volem aconseguir unes condicions equitatives, saludables i segures al voltant de tots els centres escolars amb la finalitat de promoure un present que garanteixi el millor futur per la nostra infància, afavorint el seu desenvolupament i preservant la seva salut.