Adrià Costa

La desconeguda dislèxia dels números

El doctor en psicologia Josep M. Serra Grabulosa, impulsor de Neureka Lab, ens explica què és i com es detecta

3 de març de 2021 a les 11:49h
Adrià Costa

Quan tres professors d'universitat es van preguntar què podien fer per trencar amb el desconeixement de la discalcúlia, van decidir impulsar una "spin off" -així anomenen l'empresa social Neureka Lab- per apropar aquest trastorn a famílies, escoles i professionals.

I és que la dislèxia dels números és encara poc coneguda, tot i que cada 3 de març celebra el seu Dia Internacional. Segons estudis internacionals afecta entre un 3 i 6% de la població infantil, fet que vol dir que pràticament pot haver-hi un cas a cada aula. En molts casos passen desaparcebuts, sota el pretext que les matemàtiques són difícils. Efectivament, les dades ho refermen: entre un 15 i un 20% tenen dificultats en aquest àmbit en algun moment dels estudis. Però com podem identificar una dificultat severa en matemàtiques? En parlem amb el doctor en psicologia i director del projecte Neureka Lab, Josep M. Serra Grabulosa:


En quines edats es pot detectar la discalcúlia? 

L'ideal seria que es detectés entre primer i segon d'educació primària, que és quan comença l'aprenentatge més simbòlic de la matemàtiques i es comencen a observar les grans diferències entre alumnes amb dificultats i sense. Però en aquests moments ens estan arribant diagnòstics de 3r de primària o, fins i tot, de l'ESO. 


Quins són els senyals d'alerta? 

Nosaltres ens fixem en aquells infants que estan per sota del percentil 20 o 25% de rendiment esperable per al seu curs. Si després de sis mesos mantenen aquestes dificultats, llavors és quan comencem a treballar amb ells/elles en la hipòtesi que tinguin una dificultat severa que necessiti acompanyament. 


 Quin treball cal fer en aquests casos?

L'important és reforçar els aspectes bàsics del procediment numèric, no tant els curriculars. La lògica, el raonament, la memmòria numèrica. I si això es va assentant, llavors es pot anar introduint aspectes curriculars. 

Què passa si no es fa aquesta detecció i acompanyament?

Quan un adult arriba amb discalcúlia sense tractar vol dir que ha fet un camí amb moltes dificultats. Els estudis apunten que les dificultats en l'etapa d'infantil i primàtria es relacionen amb dificultats emocionals i laboral. La incidència emocional i sociolaboral en aquests casos és important. 

Estan preparades les escoles per detectar-ho? 

Les escoles fan el que poden, en general el treball és bo i la coordinació amb l'administració també. És cert que el concepte com a tal en molts casos no el tenen introduït i t'hi has de referir com a dificultat en matemàtiques. Però més aviat el problema és el model. Aquí el diagnòstic es fa de forma externa als centres educatius, fet que sovint enlenteix molt el procés. A Finlàndia, el model que nosaltres defensem, el procés de detecció es fa dins de l'escola. I això beneficia a l'alumne/a. 

Un test per detectar senyals d'alerta

L'empresa NeurekaLab -participada per la UVic-UCC i la UB- ha decidit treure al mercat una aplicació que, a través del joc, té per objectiu facilitar l'aprenentatge als nens amb discalcúlia. D'aquesta manera, els investigadors han intentat plasmar tot el coneixement científic que tenien d'aquests trastorn cognitiu en un conjunt d'activitats perquè els infants puguin fer una reeducació de la manera més natural possible. "No és una eina miraculosa però amb 10 o 12 minuts d'activitats al dia l'alumne/a millora significativament", explica Grabulosa.

A més, hi ha accessible a la seva web una bateria de tests creats i validats des de la Universitat de Barcelona i la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya que permeten detectar de manera precoç els primers signes d'alerta de les dificultats de l'aprenentatge.

Fes el test per detectar alertes de la discalcúlia, aquí


L'edat d'avaluació d'aquesta eina comprèn tota l'educació primària, des dels 5 anys fins als 12. Els tests estan fonamentats en l'avaluació neuropsicològica i basats en criteris científics per a una millor detecció de les dificultats d’aprenentatge. 

T'ha agradat aquest contingut?
 

Irene Ramentol
Responsable editorial i de projecte a Criar.cat
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
A.A.
per Anna Albert
Un recurs divertit perquè els infants recreïn i reinventin a la seva manera la història
Imatge il·lustrativa
Napadon Srisawang
Factors que poden disminuir les possibilitats d'embaràs
Imatge il·lustrativa
Josep Lluís Escudero
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Jill Sauve
per Laia Santís
Un recull de novetats editorials que t'encantaran
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat