Sven Brandsma

Els menors estan sobreexposats a publicitat d'aliments no saludables

Un informe alerta que els vídeos d'«influencers» promocionen de forma encoberta productes alts en greix, sucre, sal i begudes ensucrades

Sven Brandsma
per Criar.cat
El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) alerta sobre la sobreexposició dels menors d'edat a la publicitat d'aliments alts en greix, sucre o sal, així com de begudes ensucrades, que fan els influencers a les plataformes de vídeo i a les xarxes socials.

Segons un informe del CAC, promocionar aquests aliments i begudes a internet pot ser perjudicial, ja que se'n fomenta un consum immoderat i se l'associa a actituds sedentàries davant de les pantalles.


Això es veu agreujat pel fet que més de la meitat dels vídeos (58%) contenen publicitat encoberta, ja que els influencers inclouen missatges promocionals dins del relat sense indicar-ne el caràcter comercial. L'informe es basa en 50 vídeos de YouTube, Instagram, Twitter, TikTok i Twitch.

Els 50 vídeos analitzats tenen 30 milions de visualitzacions i estan allotjats en canals que tenen un total de 127 milions de seguidors. Els vídeos analitzats fan publicitat, principalment, de productes com ara aperitius salats i patates fregides, galetes i brioxeria industrial, llaminadures i begudes energètiques. En el 75% dels casos, l'influenciador hi apareix consumint aquests productes, una acció que acompanya amb un missatge positiu i de complaença.



Un 32% dels vídeos de la mostra fa un discurs entorn dels aliments alts en greix, sal o sucre susceptible de promoure'n un consum excessiu, compulsiu o immoderat per part dels menors d'edat. En gairebé la meitat dels vídeos (48%) el discurs associa activitats sedentàries amb el consum d'aliments no saludables. En concret, jugar a videojocs i visionar continguts audiovisuals o retransmissions esportives.

En alguns continguts de la mostra (8%), el discurs publicitari menysté la importància d'adoptar hàbits saludables, com l'exercici físic o una dieta rica en verdures, que es presenten com a aliments poc apetitosos en contraposició amb els processats. En un dels vídeos, per exemple, es trivialitza la necessitat de dormir les hores necessàries quan una influenciadora beu una beguda energètica promocionada i explicita que ho fa per evitar el cansament i compensar la manca de son.

Alguns dels vídeos analitzats, que sumen més de 2.500.000 visualitzacions, presenten l'aliment promocionat –patates fregides, dolços i cereals ensucrats– com a substitutiu d'algun dels menjars principals.


L'informe mostra que la promoció d'aquests productes també insta els infants i adolescents a acceptar reptes, principalment l'enregistrament de coreografies o escenes amb els aliments o begudes en qüestió. Els anomenats 'challenges' tenen una etiqueta (hashtag) pròpia, la qual cosa permet comprovar que la resposta és molt àmplia.

El 58% dels continguts analitzats no adverteix de la presència de publicitat i, quan ho fan, els missatges són de difícil comprensió per part del menor d'edat. Així, el 42% restant fa servir expressions heterogènies ("publi", "sponsor"; "patrocini"; "promoció" o bé expressa, de formes diverses, un agraïment a la marca), que sovint no són comprensibles per una audiència menor d’edat o que, per la seva mida o forma de presentació, poden passar desapercebudes fàcilment.

Segons dades de l'Enquesta de Salut de Catalunya (ESCA) 2017-2018, el 35,6% dels infants d'entre 6 i 12 anys té excés de pes. Aquest percentatge es divideix entre el 25% que té sobrepès i el 10% que presenta obesitat. Des del 2017 s'ha seguit una tendència creixent.

T'ha agradat aquest contingut?
 

 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Harry Grout
per Irene Ramentol
La base d'una alimentació saludable no només està en els aliments
Imatge il·lustrativa
iStock
per Alba Carreres
Característiques de l'etapa del "no retorn"
Imatge il·lustrativa
iStock
per Irene Ramentol
Una eina útil per ajudar-vos a tenir present el calendari pediàtric si tens criatures d'entre 0 i 15 anys
Imatge il·lustrativa
iStock
per Irene Ramentol
Aquestes són les recomanacions de les persones expertes
Logotip de Criar.cat
Responsable de projecte: Irene Ramentol
Responsable editorial: Alba Carreres
Responsable de publicitat: Mar Domènech
Tecnologia: Sobrevia.net

Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres