Ben White

500 euros: el preu de conciliar quatre setmanes a l'estiu

Com impacten les llargues vacances escolars en l'economia i l'organització de les famílies? I en l'aprenentatge dels nostres fills i filles?

Ben White
Amb l'estiu arriba el maldecap de moltes famílies per poder fer compatible la feina amb la cura o l'ocupació dels seus fills i filles els mesos del juliol, agost i setembre. Hi ha qui opta per repartir-se les vacances amb la parella renunciant a compartir dies de festa, alguns recorren a cuidadors/es o demanen favors als avis i àvies sempre que la salut i la pandèmia ho permetin, i altres es decanten per les activitats de pagament com les que ofereixen els casals d'estiu, les colònies, els campaments o els camps de treball

79 dies sense escola d'un gran esforç econòmic i de reorganització per tal que l'espera per a les vacances familiars, si és que n'hi ha, sigui profitosa i no es faci eterna. Parlem d'esforç econòmic perquè moltes famílies han de fer equilibris per costejar aquests mesos d'estiu.

Segons dades de la Fundació Bofill, 80 hores d'activitats programades suposa el cost mitjà de 500 euros per fill o filla, d'acord amb els preus estàndards. És a dir, 6,25 euros l'hora. Una despesa que en alguns casos no compensa els ingressos familiars, fet que moltes vegades porta a explorar altres vies com jornades compactades o reduïdes, permís sense sou o suport familiar. 

79 dies sense escola són molts?

Estem en la part alta del rànquing de països europeus amb l'aturada estival més llarga, un fet que impacta en els hàbits d’aprenentatge dels infants. La tornada a l’escola suposa un gran esforç per part d'alumnes i docents per recuperar els aprenentatges oblidats.

Segons dades recollides per l'Aliança Educació 360, 9 de cada 10 docents afirmen que dediquen entre tres i quatre setmanes a repassar aprenentatges que ja s’havien assolit i es consideren necessaris per seguir avançant. "Als mesos d'estiu hi ha una desconnexió educativa important, un retrocés d'hàbits i d'aprenentatges", explica Fathia Benhammou, que dirigeix l'aliança que aglutina ajuntaments, centres educatius, entitats i equipaments del món de l'educació.

Tots ells avalen que 80 hores en activitats d'estiu, repartides entre dos i quatre setmanes i enfocades a estimular aprenentatges reforça les competències socioemocionals i educatives dels infants.



Qui són els grans afectats?

Segons la recerca internacional, la regressió no afecta tots els alumnes per igual, sinó que sobretot impacta en les criatures de famílies més vulnerables, que tenen una pèrdua d'aprenentatges equivalent a dos o tres mesos d'escolarització. Això ho fa el fet que no tenen els mateixos recursos i oportunitats per accedir a les activitats programades d'estiu que els infants o adolescents de famílies amb ingressos més alts. "No tots els nens i nenes hi poden participar, i no és només pel cost econòmic. Hi ha encara barreres culturals, són famílies a qui se'ls ha de facilitar molt la informació i la inscripció", explica Benhammou.

Acumulada estiu rere estiu, aquesta regressió fa créixer les desigualtats educatives. Diversos estudis als Estats Units afirmen que podria arribar a traduir-se en tres anys de diferència al final de l'educació primària en matèries com la llengua o les matemàtiques.

A Catalunya hi ha uns 300.000 infants i adolescents en situació de pobresa i les xifres disponibles confirmen que estem lluny de donar cobertura completa d'accés a les activitats d'estiu. L'any passat, arran de la pandèmia, la Generalitat va ampliar excepcionalment les beques, que van donar per cobrir 40.000 infants i adolescents.   . 

Encara alguns obstacles per a la conciliació 

Els beneficis dels casals i de les activitats programades d'estiu estan avalats amb dades, però tampoc resolen al 100% la conciliació familiar.

L'horari: moltes de les activitats programades no arriben a cobrir la jornada laboral convencional. La majoria es focalitzen en la franja del matí, de 9-13h o de 9-15h, sense donar marge a les famílies per poder-ho conciliar amb l'horari laboral. Això suposa afegir més despeses en cas que se n'hagi de fer càrrer un/a cuidador/a o mobilitzar la família per poder ocupar-se de les criatures. 

El calendari: l'estiu implica 11 setmanes sense escola i la majoria de programes educatius s'organitzen al juliol. Això fa que l'oferta sigui molt menor els mesos d'agost i setembre. I és justament al setembre quan més difícil és el repte de conciliar perquè el ritme laboral ja ha recuperat la normalitat i les famílies és quan més troben a faltar la rutina escolar, no només per a poder quadrar horaris si no també per al benestar dels infants. 

T'ha agradat aquest contingut?
 

 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Mathilde Langevi
Paola Roig
Et passa? Ens en parla la psicòloga perinatal Paola Roig
Imatge il·lustrativa
Garret Jackson
Fes-li un petó a la tieta, va, vinga!
Imatge il·lustrativa
Nathan Dumlao
El clítoris sí. Amb aigua i prou.
Imatge il·lustrativa
Anvesh
Els trajectes llargs poden resultar feixucs pels més petits de la casa
Logotip de Criar.cat

Responsable editorial: Alba Carreres
Director de negoci: Jordi Font
Director de nous formats: José M. Gutiérrez
Responsable de publicitat: Nadina Urgell

Editorial: Emercat Osona SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres