Albert Alemany

Tot el que has de saber si vas en bici amb criatures

Quina és la cadireta més segura? Per on es pot circular? A quina edat poden anar sols?

8 de setembre de 2021 a les 07:36h
Albert Alemany
Quina és la cadireta més segura? Per on es pot circular? A quina edat poden anar sols amb la seva bicicleta? Aquestes són algunes de les preguntes freqüents que ens heu fet i que es fan, sovint, la majoria de ciclistes que van en família.

Des de l'associació de ciclistes urbans BACC ens faciliten les respostes a les preguntes que sempre t'has fet quan vas en bicicleta amb criatures. Ens contesta Dani Marinova, vocal de la junta del BACC i mare de dues criatures. 


Quina és la cadireta de bicicleta més segura?

Les cadiretes homologades han superat les proves de seguretat, i d'entrada no ens consta que hi hagi un model o estil de cadireta que es consideri més segura que les altres.


Pensem que la cadireta més segura és la que s'adapti millor al nostre infant, sempre que sigui homologada i instal·lada correctament. Algunes consideracions a tenir en compte: ens hem d'assegurar que l'infant no superi el pes màxim de la cadireta, o en el cas que el duguem en un seient davant, ens assegurem que és capaç de agafar-se del manillar.

És millor dur-los davant o darrera?


Les cadiretes de davant solen ser més petites ja que estan pensades per a infants d'entre 9 mesos i 2,5 anys. En canvi les cadiretes de darrere són més grans i serveixen per a infants des dels 9 mesos fins als 5-6 anys (depenent del pes). També existeixen seients (no cadiretes) homologats de davant per a nens més grans.

La decisió de si portem l'infant davant o darrera repercuteix principalment en l'equilibri de la bicicleta. Per la meva experiència, dur-los darrera desequilibra una mica més la bicicleta quan la criatura fa moviments bruscos; i encara més si instal·lem la cadireta en el portaequipatges i no en el marc de la bicicleta. Per tant, hem d'estar atents als moviments de l'infant especialment quan parem o anem a velocitats baixes.

Dur-los davant té l'avantatge de no desequilibrar gaire la bicicleta, i també resulta més agradable per a l'infant i per a l'adult. Per una banda, l'infant ho veu tot i gaudeix més del viatge (i especialment de les baixades!), i per l'altra, els tenim ben a prop i podem xerrar mentre pedalem. Això sí, alguns infants a la cadireta de davant es prenen la llibertat en canviar a marxes més altes en les pujades (animant a la mare a anar més ràpid!) i fan servir el timbre indiscriminadament.

Quin és el sistema de transport més segur amb la bici si portes dues criatures?

Actualment la normativa no permet portar dos infants en una bicicleta individual, tot i que existeixen sistemes/cadiretes homologats per fer-ho. És un dels canvis que vam demanar des del BACC a la consulta pública sobre el Reglamento General de Circulación i la Ley de Tráfico y Seguridad al febrer d'aquest any

Esperem que aviat la normativa es posi al dia dels sistemes existents i homologats de portar nens en bicicleta.

Mentrestant podem aprofitar un forat en la normativa, ja que la prohibició de dur dues criatures es refereix a una bicicleta "individual". Existeixen bicicletes de càrrega que estan pensades en portar més d'un infant; ja que no es poden considerar individuals, la normativa vigent no prohibeix transportar-hi més d'un infant, les anomenades "Family bikes". 

 

Amb aquest tipus de bicicleta, podem portar dos infants, o més, i la compra. Jo en faig servir una en el dia a dia, i considero que fa prescindible l'ús del cotxe en la gran majoria de trajectes urbans.

Són segurs els carros que es poden lligar a la bici?

Els estudis indiquen que en cas d'accidents, dur l'infant en un remolc és més segur que en cadireta. Ara, la pega principal, un altre cop, és la normativa vigent.

Hem d'assegurar-nos que tenim permès fer servir un remolc per transportar persones en el municipi on vivim. La DGT prohibeix l'ús de remolcs en carretera, però cada municipi té la seva pròpia normativa que en regula l'ús a la ciutat.

Hi ha municipis, com ara Sant Cugat, que de moment prohibeixen fer-ne ús per transportar persones (hi ha pendent l'aprovació de la nova ordenança municipal de circulació). Convé conèixer l'ordenança municipal de circulació, ja que els agents de la policia municipal de vegades apliquen la normativa de la DGT erròniament en ciutats, com ara Sabadell, on sí està permès dur infants (i més d'un) en el remolc de la bicicleta.

Es pot passar per la vorera amb la bici si vas amb nens i per la carretera no és prou segur?

Com a norma general, la bicicleta no és permès circular per la vorera, tret d'algunes excepcions que varien segons l'ordenança de circulació de cada municipi. A Sabadell, podem circular per voreres i zones de vianants quan aquestes fan més de 5 metres d'amplada, però no existeix cap excepció per poder-hi circular amb infants.

Aquí la normativa ens deixa desprotegides en rondes i carreteres urbanes amb alta densitat de trànsit però amb voreres que no compleixen l'amplada de 5 metres, ni tenen un carril destinat a la circulació en bicicleta. A Barcelona, en canvi, sí que existeix una excepció en aquest sentit; els menors de 12 anys, juntament amb els adults que els acompanyen, poden circular per qualsevol vorera.
 
Fins quina edat/pes són segures les cadiretes?

La gran majoria de cadiretes accepten pes fins a 22 kg (menys si són de davant). Hi ha alguna marca que fa cadiretes fins a 25 kg. Si portem l'infant en un seient sobre el marc de la bicicleta (per exemple, el Brompton en té un, d'homologat), no hi ha límit de pes. Recordem que la normativa permet portar infants en bicicleta fins als 7 anys.

A partir de quina edat és segur que vagin sols darrere nostre amb la seva bici?

Això depèn en gran part de l'entorn on vivim. Per exemple, si podem circular per zones tancades al trànsit a motor, disposem de carrils bici protegits, o si la ruta que fem és prou pacificada, les criatures podran començar a circular al nostre costat més aviat que si hem de circular per carreteres urbanes.

A partir dels 4 anys, molts infants ja saben anar en bicicleta, però trigaran un temps més en aprendre a circular en funció de la complexitat i la seguretat de l'entorn on vivim i els trajectes que fem amb ells. A Odense (Dinamarca), hi ha infants de 5 anys que van sols en bicicleta. La ciutat està preparada i la policia local posava multes als pares que aparcaven el cotxe davant de l'escola; considerava que no era pas segur per als infants que hi arribaven en bicicleta o a peu.

Amb el fill gran, vam començar a circular per calçada als 6 anys. Amb aquesta edat, ja dominava la bicicleta i coneixia els senyals de trànsit principals. En canvi, amb el fill petit vam començar més d'hora, als 4 anys, ja que podíem arribar a l'escola en bicibús.

El bicibús és un transport col·lectiu, en bicicleta, per a les famílies de l'escola, amb una ruta predeterminada, que ens permet circular en grup de manera segura. A més, tenim una zona pacificada al costat de casa, la qual cosa ens permet moure'ns sense haver de compartir el carril amb motos o cotxes. El fill petit anuncia el començament d'un carril bici amb il·lusió perquè se sent més segur, més autònom, i la mare la sent més tranquil·la.

Quan circulo amb els meus fills per ciutat, m'agrada tenir el petit a la meva dreta (entre la meva bicicleta i la vorera), ja que em sento més segura que quan va darrera. Tenir-lo al meu costat també em permet explicar-li els senyals de trànsit, alertar-lo amb temps quan hem de parar, etc. També convé anar acostumant els nens a senyalitzar els girs i les parades amb els braços. El fill gran, amb 9 anys, normalment circula darrere.

Altres consells de circulació quan anem amb els més petits i petites?

Penso que és important inculcar als infants que la bicicleta és un mitjà de transport, i no una joguina, amb la utilitat i la responsabilitat que això suposa. Els infants s'adonen ràpidament que poden arribar lluny amb l'esforç de les pròpies cames, que la bicicleta els porta a boscos, a gorgs i els fa passar per túnels divertits, i també que dur la compra -o la tenda de campanya- a les alforges no suposa un esforç excessiu. S'adonen de la pròpia força, i això és bonic. Als més petits normalment els encanta agafar en bicicleta quan plou, quan fa fred, quan es fa fosc d'hora a l'hivern (les manies les tenim els més grans), però cal anar equipats.

Recordem que els infants aprenen imitant-nos, també quan respectem la prioritat de vianants o senyalitzem els girs, i és important que siguem bons referents pel que fa a la convivència a la via pública.
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Napadon Srisawang
Factors que poden disminuir les possibilitats d'embaràs
Imatge il·lustrativa
Josep Lluís Escudero
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Jill Sauve
per Laia Santís
Un recull de novetats editorials que t'encantaran
Imatge il·lustrativa
Julia M. Cameron
El món i els ritmes actuals impacten en els nostres fills
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat