Jannis Brandt

Com equilibrar els àpats de l'escola amb els de casa?

Descarrega't el planificador de menús que ha elaborat la dietista Esther Sànchez i aplica els seus trucs

Jannis Brandt
Amb la tornada a l'escola, ens assalten també preguntes per organitzar la logística a casa: Què faig per sopar? Que preparo d'esmorzar? I és que l'inici d'un nou curs no només implica preparar motxilles, llibres (o no), roba, calçat,... També suposa reprendre la rutina, els horaris i els àpats fora i dins de casa...
 
Què li dono per esmorzar?
 
A casa pot fer un petit esmorzar, si té gana, us deixaré uns quants exemples d'esmorzars saludables que ho poden fer tant a casa com a l'escola:
 
Barretes de plàtan, nous i civada
Fruita de temporada
Iogurt natural amb trossets de fruits secs (menors de 4-5 anys ratllats o en crema)
Poma al forn amb canyella
Granola casolana amb trossos de xocolata negra (+ 2 anys)
Gofres, creps o magdalenes casolanes, sense sucres ni farina refinada.
Bric de llet sencera
Sandwich vegetals: pebrots escalivats, hummus, olivada, patés vegetals, tomàquet i alvocat, són alguns exemples.
 Galetes de plàtan i coco amb pepites de xocolata negra (+24 mesos)
 
Què li dono com a snack de mig matí o berenar?
 
Fruita, com a primera opció sempre, després podem fer snack més complerts com els del llistat que teniu a dalt.
 
I per sopar? Com ho faig per quadrar amb el dinar de l'escoleta o el cole?
 
Us deixo una eina meravellosa: el planificador de menús. És molt senzill d'utilitzar, al dinar posem el dinar que faran a l'escoleta o al cole, i anem ratllant la secció de la dreta que posa "setmanalment" i així sabrem que podem posar als sopar: peix, ou, llegums, etc.

 


Descarrega't el planificador alternatiu (sense il·lustracions, en cas d'intoleràncies, al·lèrgies, menú vegetarià...)

He fet un exemple de menú d'escola bressol, els sopars són idees que podem fer a casa, compensant el dinar a l'escola. A vegades veig menús que no porten vegetals tots els dies o no mengen fruita al dinar, com és el cas d'aquest menú, així que per sopar compensarem el que no s'ha menjat al migdia.
 
Exemples de sopars:
 
- Si per dinar fa: peix, carn, ou. Per sopar podria menjar: llegums, formatge, etc.
- Si, en canvi, per dinar fa: llegums o proteïna vegetal. Per sopar podríem posar peix, carn, ou.
 

 
 Quina quantitat de peix, carn, verdures... necessita menjar setmanalment?
 
Fruites, verdures i  hortalisses: 5 racions/dia
 Hidrats de carboni (pasta, cereals, tubercles, patata..): 3 racions al dia.
Fruits secs i/o llavors: 2 racions al dia.
 Greixos saludables (OOVE, alvocat...): 2 racions al dia.
 Làctics: de 0 a 2 racions al dia (formatge, iogurt...)
Carn blanca, aus i conill: 2-3 /setmana.
 Carn vermella ( mamífers): màx. 1/ setmana
 Peix blanc: 2-3 / setmana.
 Peix blau: 2-3 / setmana.
 Marisc: 1 / setmana en substitució de peix blanc.
 Ous: 4/ setmana 
 Llegums: mínim 4 /setmana.
 

Esther Sánchez
Nutricionista especialitzada en BLW
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Gala Espín
Paola Roig
La psicòloga Paola Roig ens parla de l'exigència que carreguem les mares i els pares en la criança
Imatge il·lustrativa
Bia Octavia
Les expertes de LactApp contesten en una marató de 12 hores en directe dubtes de lactància
Imatge il·lustrativa
Ben White
Aïda Roig Çelik
Si sents que el teu fill o filla no et fa ni cas, aquest article t'interessa
Imatge il·lustrativa
Ens ho explica la psicòloga Laia Sala
Logotip de Criar.cat

Responsable editorial: Alba Carreres
Director de negoci: Jordi Font
Director de nous formats: José M. Gutiérrez
Responsable de publicitat: Nadina Urgell

Editorial: Emercat Osona SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres