Jannis Brandt

Com equilibrar els àpats de l'escola amb els de casa?

Descarrega't el planificador de menús que ha elaborat la dietista Esther Sànchez i aplica els seus trucs

Jannis Brandt
Amb la tornada a l'escola, ens assalten també preguntes per organitzar la logística a casa: Què faig per sopar? Que preparo d'esmorzar? I és que l'inici d'un nou curs no només implica preparar motxilles, llibres (o no), roba, calçat,... També suposa reprendre la rutina, els horaris i els àpats fora i dins de casa...
 
Què li dono per esmorzar?
 
A casa pot fer un petit esmorzar, si té gana, us deixaré uns quants exemples d'esmorzars saludables que ho poden fer tant a casa com a l'escola:
 
Barretes de plàtan, nous i civada
Fruita de temporada
Iogurt natural amb trossets de fruits secs (menors de 4-5 anys ratllats o en crema)
Poma al forn amb canyella
Granola casolana amb trossos de xocolata negra (+ 2 anys)
Gofres, creps o magdalenes casolanes, sense sucres ni farina refinada.
Bric de llet sencera
Sandwich vegetals: pebrots escalivats, hummus, olivada, patés vegetals, tomàquet i alvocat, són alguns exemples.
 Galetes de plàtan i coco amb pepites de xocolata negra (+24 mesos)
 
Què li dono com a snack de mig matí o berenar?
 
Fruita, com a primera opció sempre, després podem fer snack més complerts com els del llistat que teniu a dalt.
 
I per sopar? Com ho faig per quadrar amb el dinar de l'escoleta o el cole?
 
Us deixo una eina meravellosa: el planificador de menús. És molt senzill d'utilitzar, al dinar posem el dinar que faran a l'escoleta o al cole, i anem ratllant la secció de la dreta que posa "setmanalment" i així sabrem que podem posar als sopar: peix, ou, llegums, etc.

 


Descarrega't el planificador alternatiu (sense il·lustracions, en cas d'intoleràncies, al·lèrgies, menú vegetarià...)

He fet un exemple de menú d'escola bressol, els sopars són idees que podem fer a casa, compensant el dinar a l'escola. A vegades veig menús que no porten vegetals tots els dies o no mengen fruita al dinar, com és el cas d'aquest menú, així que per sopar compensarem el que no s'ha menjat al migdia.
 
Exemples de sopars:
 
- Si per dinar fa: peix, carn, ou. Per sopar podria menjar: llegums, formatge, etc.
- Si, en canvi, per dinar fa: llegums o proteïna vegetal. Per sopar podríem posar peix, carn, ou.
 

 
 Quina quantitat de peix, carn, verdures... necessita menjar setmanalment?
 
Fruites, verdures i  hortalisses: 5 racions/dia
 Hidrats de carboni (pasta, cereals, tubercles, patata..): 3 racions al dia.
Fruits secs i/o llavors: 2 racions al dia.
 Greixos saludables (OOVE, alvocat...): 2 racions al dia.
 Làctics: de 0 a 2 racions al dia (formatge, iogurt...)
Carn blanca, aus i conill: 2-3 /setmana.
 Carn vermella ( mamífers): màx. 1/ setmana
 Peix blanc: 2-3 / setmana.
 Peix blau: 2-3 / setmana.
 Marisc: 1 / setmana en substitució de peix blanc.
 Ous: 4/ setmana 
 Llegums: mínim 4 /setmana.
 

Esther Sánchez
Nutricionista especialitzada en BLW
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
iStock
per Irene Ramentol
6 testimonis més de violència obstètrica
Imatge il·lustrativa
iStock
per Irene Ramentol
6 testimonis de violència obstètrica
Imatge il·lustrativa
Rafael Henrique
per Paola Roig
No totes hem de parir en una banyera al saló de casa nostra, ni tampoc hem de fer-ho a la sala de parts d'un hospital
Imatge il·lustrativa
per Alba Carreres / Roger Aranda
Claus per posar límits amb l'ús de pantalles
Logotip de Criar.cat

Responsable editorial: Alba Carreres
Continguts: Irene Ramentol
Director de nous formats: José M. Gutiérrez
Responsable de publicitat: Nadina Urgell

Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres