CDC

3 dinàmiques per qüestionar les masculinitats i que es poden treballar a l'aula

Una proposta conjunta feta per escoles Coeducatives, Hora Bruixa i La Ciranda

26 de novembre de 2021 a les 06:31h
CDC
per Criar.cat
És important que les identitats masculines que assumeixen majoritàriament els nens i els nois es revisin ja des de l'infància i es qüestionin. El sistema patriarcal i el masclisme és sistèmic, però penetra en nosaltres des de ben petits.

I en això no només les famílies tenim la responsabilitat de treballar-ho, sinó que l'escola també hi té un paper clau. Aquestes són tres dinàmiques senzilles i educatives proposades conjuntament per la Júlia, La Ciranda, Hora Bruixa i Escoles Coeducatives per revisar els patrons a l'aula:

Dinàmica 1. El bon Tracte. 

Objectius:

Facilitar el reconeixement del bon tracte.
Expressió de sentiments i emocions.
Potenciar la visió positiva de les relacions amb els referents masculins.
Reconèixer els climes afectius menys curosos.
Treballar la corresponsabilitat i les cures.

Material: joquines "Clics" i/o personatges de Lego

Desenvolupament: l’educador/a dirà als nens i nenes que s'han de preguntar “Com ens cuidem a casa?”.

Hauran de representar amb joguines exemples quotidians de casa, a través del joc simbòlic. Enfocarem la sessió en la relació amb els referents masculins (pare, germans, avis, tiets o altres nens, nois o homes amb qui convisquin o comparteixin espais familiars) ... La idea és aconseguir que expressin com llegeixen emocionalment els seus referents masculins i les cures que en reben.

L'objectiu és entendre una mica més l' univers afectiu i emocional que els infants reben dels seus referents masculins a les llars, sense qüestionar i evitar caure en generalitats i cercar aspectes característics i singulars. Procurar diversificar les aportacions que es ressalten per visibilitzar la diversitat de contribucions.

Conclusió: la importància d'estar presents en la criança dels infants. En molts casos trobem absència de la figura masculina. Els trobem a faltar? Els regals poden substituir la presència? Ens agrada com ens cuiden? La importància de dir-nos les coses maques i de donar valor a la cura.

Activitat indicada per a finals de l'etapa d'Infantil i principis de Primària. Podeu trobar tot el material per treballar a l'aula fent clic aquí


 Dinàmica 2. No soc un xivato.

Objectius:


Crear grups de suport davant les violències.
Desestructurar els pactes de fidelitat entre nois que sovint encobreixen les violències.
Trencar la por a explicar que algú ha fet mal a un altre.
Tenir permís per parlar de les violències i organitzar-se conjuntament per rebatre-les.
Assajar la denúncia de les violències i la reparació de danys.

Desenvolupament:

Es divideix la classe en tres grups:

Grup Agredit: Se’ls hi explica que són un grup que ha patit una agressió dins de l’aula i que els dos grups que intervindran buscaran solucions al problema. Han d'inventar una situació d'agressió o falta de respecte.

Els altres dos grups se’ls hi donarà una consigna per separat:

Grup 2: se’ls hi dirà que han vist l’agressió, però que no diran res (complicitat a través del silenci amb l'agressor).

Grup 3: es demanarà que denunciïn el que han vist.

Un cop s'acaba el rol playing es debat com a grup únic quines sensacions han tingut i busquen una resposta per reparar els danys causats.


Preguntes que es plantejaran seran:

Què ha passat, on ha passat i a qui li ha passat?
Quines solucions es poden trobar?
Com ens hem sentit dins del nostre grup i amb el nostre rol?

Activitat indicada per al cicle mitjà de Primària. Podeu trobar tot el material per treballar a l'aula fent clic aquí



 Dinàmica 3. Abraçades. 

Objectius:


Treballar les relacions afectives entre iguals.
 Legitimar el dret al contacte amorós.
Reforçar les experiències i reflexions contra l'homofòbia.
Desarticular la ridiculització i el menyspreu dels afectes.
Potenciar l’associació entre masculinitats i cures.

Material: Un mineral, ploma, canica o objecte bonic que cada infant pugui guardar a la seva mà. Campaneta o picarol per marcar el temps de les abraçades.

Desenvolupament: 

Asseguts a terra i distribuïts en cercle, començarem l'activitat amb un exercici d'introspecció. A través del contacte amb un mineral o objecte preciós, els infants connecten amb el seu univers afectiu. Volem que recuperin escenes i situacions concretes en les quals s'han sentit estimats, cuidats i respectats pels seus amics i amigues.

Amb la sensació d’afecte al cos i amb un estat de silenci grupal, han d'abraçar-se tres vegades, amb persones diferents, una vegada amb una persona que s’identifiqui com a nen, l'altre amb una nena, i la tercera amb la persona que es trobin més a gust del grup. Si ho necessitem, podem tenir coixins grans per posar entre els seus cossos.

Marcarem el temps cada 30 segons, amb un objecte sonor, per canviar de persona a abraçar. Per garantir que tothom fa i rep abraçades de nens i nenes, els podem posar al cercle amb l'ordre que nosaltres decidim.

Hem notat diferències en les abraçades amb uns o altres companys? És difícil abraçar-se amb els nens o entre nens? Els nens poden abraçar-se sense fer-se cops a l'esquena o tirar-se a terra? Alguna vegada els han dit que els nens no poden ser carinyosos o fer-se abraçades entre ells? Com és per les nenes o la resta d'infants?

Activitat indicada per al cicle superior de Primària. Podeu trobar tot el material per treballar a l'aula fent clic aquí
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
A.A.
per Anna Albert
Un recurs divertit perquè els infants recreïn i reinventin a la seva manera la història
Imatge il·lustrativa
Napadon Srisawang
Factors que poden disminuir les possibilitats d'embaràs
Imatge il·lustrativa
Josep Lluís Escudero
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Jill Sauve
per Laia Santís
Un recull de novetats editorials que t'encantaran
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat