Daiga Ellaby

Sí, sí que sap jugar sol/a

Ens en parla la pedagoga i assessora especialitzada en pedagogia Pikler Romina Perez Toldi

9 de gener de 2024 a les 07:29h
Daiga Ellaby
Un dels dubtes més recurrents que rebem a la nostra comunitat és el de famílies que ens expliquen que el seu fill/a filla no sap jugar sol/a. Ens diuen que no s'entreté amb res, que ràpidament s'avorreix, canvia d'activitat i que necessita estar sempre acompanyat/da per una persona adulta en el joc.

Vol dir això que hi ha criatures que no tenen la capacitat de jugar ells/elles sols/es i d'altres que sí? Ens ho explica la pedagoga Romina Perez Toldi.


"Totes les criatures, des del naixement són actives, tenen interès pel món que els envolta i són una font inesgotable d'idees. Desitgen moure's, manipular, descobrir i experimentar", explica Romina. 

De fet les criatures no necessiten que cap persona adulta condueixi el seu joc ni els animi a jugar ni els estimuli. I la Romina ens posa un exemple: imaginem un bebè assegut a terra. L'adult s'apropa i li fa una torre. El bebè no sap què és una torre i l'únic que pot fer és tirar-la perquè no sap què és allò.


La persona adulta torna a fer aquesta torre i el bebè la torna a tirar. I així una estona fins que la persona adulta s'aixeca i li acosta les peces perquè el bebè segueixi jugant. Però què farà aleshores el bebè amb aquestes peces? La persona adulta li acaba de mostrar el que no pot fer per ell mateix, li ha mostrat un objectiu que no pot realitzar per ell mateix i l'ha deixat sol davant d'això.

"Quan la persona adulta intervé constantment el joc de la criatura, la criatura aprèn que necessita la persona adulta per desenvolupar el seu joc. Així que quan l'adult se'n va, quan no condueix el joc, el joc s'acaba", explica Romina.


D'aquesta manera s'ha col·locat en una situació de dependència i incompetència i la capacitat d'aquestes criatures per desenvolupar la seva pròpia activitat de forma autoinduïda s'ha empobrit.

"No es tracta de no jugar amb ells/es o de rebutjar les seves invitacions als jocs. Es tracta de preservar la seva capacitat pel desenvolupament del joc, simplement perquè el joc com activitat autònoma és una de les formes privilegiades en les quals les criatures creixerà i es desenvoluparà amb plenitud, alegria i construint un sòlid sentiment de competència", assegura. 

Al perfil de la Romina Perez Toldi a Instagram hi trobareu més informació del tema i un curs sobre "El joc de les criatures i l'observació"
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Martí Albesa
per Lluís Girona
El Govern accedeix a la proposta del Consell d'Educació de Catalunya que demanava tenir cinc dies laborables per preparar el retorn a les aules
Imatge il·lustrativa
Guillaume de Germain
per Alba Castellvi Miquel/Irene Ramentol
Claus perquè els infants es posin reptes, amb una mirada inclusiva
Imatge il·lustrativa
Ksenia Makagonov
Hi ha aprenentatges que superen els riscs des del punt de vista neurocientífic
Imatge il·lustrativa
Departament d'Educació
per Irene Ramentol
Propostes pedagògiques per Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat