Espanya vol prohibir l'accés a xarxes socials als menors de 16 anys

El govern espanyol aprovarà un paquet de cinc mesures legislatives i regulatòries per implementar la restricció que segueix els passos de França i d'Austràlia

Publicat el 03 de febrer de 2026 a les 10:47
Actualitzat el 03 de febrer de 2026 a les 12:20

El govern espanyol ha anunciat aquest dimarts que aprovarà un paquet de cinc mesures legislatives i regulatòries per prohibir l'accés dels menors de 16 anys a les xarxes socials. La iniciativa segueix els passos d'Austràlia, el primer país a aplicar aquesta mesura el 2024, i de França, que tot just la setmana passada va donar també el primer pas implementar la mateixa restricció als menors de 15 anys. Ara, Pedro Sánchez ha anunciat al World Government Summit de Dubai que Espanya se suma a la iniciativa, que busca “protegir els menors i reforçar el control de les xarxes socials” obligant les plataformes digitals a implementar “sistemes efectius de verificació de l’edat”. L'objectiu també és aturar “els abusos” per aconseguir “un entorn digital segur, democràtic i respectuós amb els drets fonamentals”.

En el seu discurs a Dubai, Sánchez ha advertit que les xarxes socials “s’han convertit en un estat fallit, un lloc on s’ignoren les lleis i es toleren els delictes, on la desinformació val més que la veritat i la meitat dels usuaris pateixen delictes d’odi”. “Un estat fallit on els algoritmes distorsionen el debat públic i on es venen les nostres dades”, ha asseverat.

En aquest sentit, el president del govern espanyol ha fet referència al fet que TikTok hagi estat acusat recentment de tolerar comptes maliciosos que comparteixen materials de pornografia infantil generats per intel·ligència artificial. També ha recordat que la setmana passada, el propietari d’X, Elon Musk, va utilitzar el seu compte personal per “amplificar desinformació” sobre la regularització de 500.000 immigrants a l'Estat, una piulada a la qual Sánchez no va dubtar a replicar públicament. En la mateixa línia, ha apuntat que Instagram ha estat acusada d’espiar usuaris i Facebook de desplegar campanyes de desinformació durant eleccions.

Així, la reforma anunciada planteja posar fi a la "impunitat" dels directius d'aquestes xarxes perquè es facin legalment responsables de les infraccions que es cometen a les seves plataformes si no es retira el contingut que atempti contra la legalitat o sigui considerat d'odi. A partir d'ara, es tipificarà com a delicte la manipulació dels algoritmes i l’amplificació de contingut il·legal. En aquest sentit, Sánchez ha apel·lat a la “tolerància zero” davant qualsevol forma de coerció i ha apuntat que l'Executiu abordarà juntament amb la fiscalia les vies per investigar les possibles infraccions legals de Grok, TikTok i Instagram.

D'altra banda, ha explicat que també es crearà un sistema de rastreig, quantificació i traçabilitat que permeti establir una “petjada d’odi i polarització” i “posar en evidència la permissivitat de les plataformes digitals que alimenten aquest tipus de contingut”.

Austràlia, el país pioner

El primer país que va aprovar la prohibició de la utilització de xarxes socials a menors de 16 anys va ser Austràlia, que el novembre de 2024 va triar endavant una primera llei amb l'objectiu de protegir el benestar psicològic i social dels menors d'edat. En el text es plantegen multes de fins a 50 milions de dòlars australians (uns 30,8 milions d'euros) per a les empreses que no acatin aquest límit d'edat, però el govern va descartar càstigs per als usuaris i usuàries.

També a França, la setmana passada es va fer el primer pas per a restringir l'accés dels menors a la tecnologia digital. L'Assemblea Nacional va aprovar una proposició de llei que planteja prohibir l'ús de xarxes socials als menors de 15 anys i ampliar la prohibició dels telèfons mòbils en els instituts. El text, defensat pel Govern i pel president Emmanuel Macron, va tirar endavant amb una àmplia majoria i ara continuarà la seva tramitació al Senat.

Finalment, Sánchez ha anunciat que ara Espanya forma part de la Coalició dels Dispositius Digitals, que compta amb cinc països europeus, per avançar de manera coordinada i eficaç en l’aplicació d’una regulació més estricta i ràpida de les plataformes socials a escala mundial.