El pas del temporal Filomena ha deixat al nostre país moltes conseqüències que afecten el dia a dia de la ciutadania, però especialment
en l’àmbit de l’educació i la criança s’ha fet notar obligant a
suspendre les classes presencials en algunes comarques, i en d’altres dificultant el dia a dia dins les aules.
En un inici 53 centres de tot Catalunya no van poder obrir les seves portes després de les vacances de Nadal a causa dels estralls del temporal, i prop de 800 alumnes en van patir les conseqüències.
Les
zones més afectades es troben al Camp de Tarragona, Terres de l’Ebre, Ponent i algunes zones de Girona, que en alguns casos segueixen amb restriccions de mobilitat i afectacions en el servei de transport escolar.
Però aquesta no és la única conseqüència en el món educatiu del pas del temporal per casa nostra. Les noves mesures del PROCICAT per a frenar l’avenç de la tercera onada de la Covid-19 obliga a tots els centres a
mantenir les finestres obertes com a mínim 15 minuts cada hora i afavorir la renovació d’aire dins les aules.
Això implica que bona part dels centres educatius de Catalunya han hagut de mantenir l’activitat educativa normal malgrat haver de treballar amb temperatures inferiors a 6 graus, amb grups d’alumnes assistint a classe protegits amb
roba tèrmica, mantes i, fins i tot, guants.
Dins la comunitat educativa hi ha diversitat d’opinions, malgrat que la gran majoria coincideixen que
no són les condicions òptimes per a desenvolupar l’activitat habitual de les escoles, i que les mesures dificulten considerablement les tasques tant del professorat com de l’alumnat.
“No podem pretendre que una classe sencera estigui atenta i pendent dels continguts i les dinàmiques que intentem desenvolupar, quan en el millor dels casos
estan a 6 graus i abrigats amb tantes capes que amb prou feina poden moure’s” ens comparteix una professora d’una escola del nord de Girona, que ha hagut de canviar la distribució de la seva aula per a allunyar les criatures de la finestra i, alhora, mantenir les condicions de seguretat.
“La distribució i el clima a l’aula és essencial per a convidar a un bon ambient d’estudi i aprenentatge”, i en aquest sentit el col·lectiu de mestres
reclama mesures que permetin garantir la seguretat a l’aula per a fer front a la Covid-19, però sense comprometre el benestar principalment dels alumnes.
Les temperatures comencen a suavitzar-se lleugerament, però la realitat de les aules de Catalunya segueix sent la d’un
curs condicionat per moltes mesures i normatives que, malgrat ser necessàries pel context sanitari en el que ens trobem, han dificultat notablement el desenvolupament normal i normatiu de l’educació.