Olia Danilevich

Deures a l'estiu, calen?

Hi ha altres maneres d'aprendre durant l'aturada escolar

27 de juny de 2022 a les 07:00h
Olia Danilevich
per Pere Mercader
L'estiu és una època de desconnexió, un trencament amb la rutina que deixa en segon terme, o fins i tot absolutament fora, les tasques escolars.

Tot i això, algunes escoles acostumen a demanar a les famílies que es facin quadernets d'estiu de tota mena. Té sentit aquest tipus de tasques durant l'estiu? Hi ha altres possibilitats per continuar amb l'aprenentatge? En quines circumstàncies sí que caldria fer-ne?


La sociòloga i educadora Alba Castellví defensa que l'estiu és una oportunitat per "aprendre més de les fulles de les plantes que dels fulls de paper". L'assessora familiar en temes d'educació puntualitza que "les vacances escolars d'estiu són molt llargues i és cert que això pot provocar una desconnexió massa gran amb els hàbits intel·lectuals. Tot i així, això no passa en tots els casos i, per tant, hi ha criatures per les quals quals els deures d'estiu són innecessaris".

Per altra banda, l'educadora apunta que l'estiu també és una oportunitat perquè la família pugui acompanyar descobertes i aprenentatges, aprofitant que tenim més temps compartit. "Les experiències fetes en família poden comportar l'adquisició de molts coneixements nous si estan ben dirigides i són ben digerides", explica. 



Com podem ajudar-los? Podem promoure reflexions sobre el que hem descobert o viscut per tal que els aprenentatges derivats es puguin incorporar. Per exemple, si es va a visitar una granja, en tornar-ne, els adults poden ajudar a fer memòria del que s'ha observat o sentit: el comportament de les oques, l’alimentació de les vaques... Cal que els infants prenguin consciència del valor del que veuen i ho repensin per poder-ho convertir en coneixement acumulat".


En alguns casos, però, sí que pot ser adequat seguir amb algunes fitxes o deures a l'estiu perquè els infants no desconnectin durant tant de temps de les tasques intel·lectuals. Aquells que hagin tingut dificultats específiques poden tenir un programa de treball específic, adreçat a resoldre els problemes. Per exemple, explica l'Alba, "si algú té menys habilitat en l'escriptura del que convé pel seu nivell acadèmic, serà bo que se li demani de fer un diari.

Els qui no tinguin problemes particulars no tenen per què fer feina escolar durant l'estiu. Recuperaran els hàbits de treball en començar el curs sense problemes".
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Martí Albesa
per Lluís Girona
El Govern accedeix a la proposta del Consell d'Educació de Catalunya que demanava tenir cinc dies laborables per preparar el retorn a les aules
Imatge il·lustrativa
Guillaume de Germain
per Alba Castellvi Miquel/Irene Ramentol
Claus perquè els infants es posin reptes, amb una mirada inclusiva
Imatge il·lustrativa
Ksenia Makagonov
Hi ha aprenentatges que superen els riscs des del punt de vista neurocientífic
Imatge il·lustrativa
Departament d'Educació
per Irene Ramentol
Propostes pedagògiques per Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat