Andrea Piacquadio

No, no n'hi ha prou amb resseguir quaderns de cal·ligrafia per aprendre a escriure

On i com començar a practicar la grafia de lletres

Andrea Piacquadio
Quan arriba l'hora de començar a introduir la grafia de lletres, ens assalten molts dubtes. El primer que hem de saber és que buscar la motivació i l'acompanyament en aquest procés d'aprenentatge és fonamental.

"Aprendre a escriure té un gran component psicoafectiu", ens explica la Sònia Blasco, doctora en Psicologia, i tècnica docent de la subdirecció general de Funció Directiva i Lideratge Pedagògic del Departament d'Educació.


"Fer-ho acompanyats també del pare o la mare és important també per l'acompanyament emocional”. En canvi, posar l'infant a resseguir quaderns de cal·ligrafia, afirma, "no serveix per a res".


D'aquest aspecte també ens n’ha parlat la Montserrat Bertran, mestra i directora de l’equip LIC de Girona, equip d’assessorament del Departament d'Educació. "La relació amb l’escriptura també són emocions. Viure-ho com una descoberta, una finestra al món que et permet comunicar-te. Té aquest vessant de relacionar-t’hi positivament”, explica. Si aquesta relació entre l’infant i l’escriptura s’estableix així, l’aprenentatge serà molt més fructífer. 

A continuació, teniu alguns recursos per ajudar les nostres criatures a crear una imatge perceptiva correcta de com s’escriu cada lletra per via de diferents activitats plàstiques:

Punxar

Retallar

A la sorra

Resseguir amb el dit damunt lletres de plàstic

Formar grafies amb plastilina

És important també trobar el moment adequat per a cada infant per començar a fer el pas de la lletra de pal a la lletra lligada o l’script: "s'ha de fer en el moment que l'infant està madurativament a punt, que és quan es dona una correspondència so-grafia en l'escriptura de paraules, frases i petits textos (etapa alfabètica). De forma orientativa aquest moment sol coincidir al final de l'etapa d'Educació Infantil o a l'inici de l'etapa de Cicle Inicial", conclou.


A l'hora d'introduir les grafies de la lletra lligada, la Sònia Blasco recomana que respectem molt el punt d’inici de cada lletra. "La criatura que escriu les primeres lletres incorrectament, té més probabilitats de seguir fent-ho malament perquè la imatge li queda gravada i després cal un procés reeducador.

Per tant, és preferible dedicar més minuts a l’inici de l’aprenentatge a marcar bé el punt d’inici”, per crear una imatge perceptiva correcta”.

 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Riho Kroll
Roger Aranda Rovira
Us passa? El psicòleg Roger Aranda ens explica què fer
Imatge il·lustrativa
Andrea Gabarró
Si tens el triangle Pikler i no saps ni qui és Pikler llegeix això
Imatge il·lustrativa
Marta Segrelles
La psicòloga Marta Segrelles ens en parla
Imatge il·lustrativa
Gala Espín
Paola Roig
La psicòloga Paola Roig ens parla de l'exigència que carreguem les mares i els pares en la criança
Logotip de Criar.cat

Responsable editorial: Alba Carreres
Director de negoci: Jordi Font
Director de nous formats: José M. Gutiérrez
Responsable de publicitat: Nadina Urgell

Editorial: Emercat Osona SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres