Alexander Grey

Fins a quina edat han d'anar amb la cadireta a contramarxa al cotxe?

Parlem amb Jan Wenäll, enginyer del VTI crash safety laboratory de Suècia

25 d'agost de 2022 a les 08:00h
Alexander Grey
Segons dades de l'OMS, els accidents de trànsit són la primera causa de mortalitat entre els menors de 19 anys i es calcula que cada any perden la vida 260.000 infants a les carreteres.

L'ús de cadiretes infantils redueix en un 75% el risc de mort en cas d'accident i en un 90% el de lesions. Tot i això, una de cada tres cadiretes no s'utilitza de la forma adequada segons indica la DGT.
Publicitat


Aquest és segons Jan Wenäll, enginyer del VTI crash safety laboratory, l’Institut Nacional de recerca de transport i carreteres de Suècia, el més important a l'hora de vetllar per la seguretat de les criatures al. "L’ús incorrecte de les cadiretes infantils és més problemàtic que la seva qualitat en sí", assegura.

"Ens trobàvem amb el fet que molts pares i mares o bé no utilitzaven sistemes de retenció en trajectes curts o bé que els utilitzessin de forma incorrecta, en contra de les instruccions d’instal·lació". 
Publicitat


Jan Wenäll va investigar durant cinc anys cada accident mortal que hi va haver a Suècia per tal de determinar quin seria el sistema de subjecció més segur per les criatures. En total van estudiar 70 accidents amb 79 nens morts per accidents de trànsit. 

"Un dels fets que va resultar especialment impactant va ser que molts d’aquests nens morien per traumatismes al cap o al coll, mentre que la resta de passatgers del mateix cotxe, progenitors i germans sobrevivien", explica. "Ens trobàvem amb el fet que molts pares i mares o bé no utilitzaven sistemes de retenció en trajectes curts o bé que els utilitzessin de forma incorrecta, en contra de les instruccions d’instal·lació".
Publicitat



"Després d’haver vist tots aquests casos de nens petits, analitzar-ne les dades extretes, llegir els informes d'autòpsia, conèixer els noms dels nens i parlar amb els seus pares em va convèncer del tot l'eficàcia general d'utilitzar un seient en contra el sentit de la marxa", assegura.

Wenäll posa d'exemple la posició dels astronautes en aterrar després de tornar de l’espai: "es col·loquen en una posició cap enrere per reduir la càrrega a l’esquena, al coll i al cap", ens diu.

"De fet, a la majoria d’avions comercials, el personal d’assistència de cabina es posiciona d’esquena a la sortida d’emergència durant l’enlairament per aquest mateix motiu", detalla. 

"Si hagués de dissenyar un vehicle amb l’únic propòsit que fos segur davant les col·lisions, fins i tot els adults viatjarien a contramarxa", bromeja Wenäll. "Entenc que seria molt poc pràctic, però havent estudiat les col·lisions, el coll i l’esquena són els punts més fràgils del cos i el fet de viatjar d’esquena a la direcció protegeix literalment les espatlles", apunta. 

Fins a quina edat, doncs, és important que les criatures vagin a contramarxa al cotxe? La normativa vigent obliga a posar el bebè a contramarxa fins els 15 mesos. Malgrat tot, fins els 4 anys el coll d'una criatura no està preparat per suportar un impacte frontal. Per aquest motiu, les persones expertes recomanen que sigui mínim fins aquesta edat el temps que un infant romangui en sentit contrari de la marxa. En molts països, com per exemple Suècia, és fins als 6 anys.

No oblidis utilitzar cadiretes a contramarxa homologades i instal·lades segons les recomanacions dels fabricants, amb elements de seguretat i fixació. 


 
Irene Ramentol
Responsable editorial i de projecte a Criar.cat
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
MónNatura Delta
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Txus Garcia
Masies, cases i apartaments ideals per un cap de setmana o les vacances escolars
Imatge il·lustrativa
Kelley Bozarth via Unsplash
per Dra. Anna Estapé
La Dra. Anna Estapé ens facilita alguns consells per tal de detectar i tractar aquesta malaltia que afecta 1 de cada 5 infants
Imatge il·lustrativa
Daiga Ellaby
per Irene Ramentol
Com fer el trànsit al son respectant les característiques de cada infant
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat