Sabem que per tenir
bona salut cal tenir un
estil de vida actiu i menjar fruita i verdura a cada àpat.
Per fer més
activitat física en el dia a dia podem
caminar per anar a l'escola i agafar menys el cotxe en trajectes curs, també podem
pujar per les escales i utilitzar les mecàniques i els ascensors quan realment notem molt cansament.
A més,
cal potenciar el joc actiu i evitar massa estona jocs sedentaris. I sobretot,
practicar esport o activitat física intensa dos o tres cops per setmana, ja que l'esport és essencial no només per mantenir-se en forma sinó també per a una bona salut mental.
Pel que fa a l'
alimentació, tal i com recull la guia "
Petis canvis per menjar millor", és recomanable
menjar més fruites, verdures, fruita seca, llegums i beure aigua. Escollir les alternatives més saludables com els aliments integrals, l’oli d’oliva verge, i els aliments de temporada i proximitat. I convé prendre menys sal i aliments salats, sucre, i aliments i begudes ensucrades, carn vermella i processada, i aliments ultraprocessats, com brioixeria i llaminadures.
Però això no sempre és fàcil amb criatures, cadascú té els seus gustos i preferències, per això un dels grans dubtes que tenim les famílies és si els nostres fills i filles prenen prou fruita i verdura en el seu dia a dia.
Quins són els beneficis de les fruites i les verdures?
Les fruites i hortalisses són aliments molt importants en una
alimentació saludable. Incloure-les diàriament i en les quantitats recomanades redueix:

El risc de patir malalties cardiovasculars

El restrenyiment

L'obesitat

Alguns tipus de càncer
Són
aliments rics en vitamines, minerals, aigua, fibra i altres substàncies beneficioses, i alhora contenen molt
poques calories i greixos.
Quantes n'hem de menjar al dia?
Segons els estudis hauríem de consumir
cinc racions al dia de fruita i verdura, en concret
tres peces de fruita i dues de verdura. Són convenients
per a totes les edats i en podem menjar sempre que vulguem.
Les fruites són ideals
per acabar el dinar o el sopar, però si les criatures les prefereixen en altres moments, també les podem oferir
entre àpats, a l’esmorzar, a mig matí o per berenar.
És convenient
incloure hortalisses als dos àpats principals: el dinar i el sopar. Però també es poden incorporar en entrepans i per tant poden formar part de l’esmorzar o el berenar.
Així cal tenir clar:
Què és una ració de fruita?

Una peça mitjana com ara poma, pera, taronja, préssec, etc.

Un o dos talls de síndria, meló, pinya, etc.

Un bol de cireres, maduixes, etc.
Què és una ració de verdura?

Un plat de verdura cuita, mongeta tendra, espinacs, crema de carbassó, minestra, etc.

Un o dos tomàquets amanits, etc.

Un plat d’amanida variada, etc.
Però aquestes quantitats varien segons les edats, necessitats i sensació de gana dels nostres fills i filles, per això us proposem fer aquest test i així resoldre els vostres dubtes.
En té prou amb la fruita i verdura que pren? Comprova-ho!
Les quantitats que proposem a continuació són orientatives i cal ajustar-les tenint en compte les particularitats dels infants i, sobretot, respectar la seva sensació de gana i sacietat.
* Quantitat expressada en grams i en cru
FONT: Agència de Salut Pública de Catalunya
I a l'escola, mengen prou fruita i verdura?
Tot i que, a Catalunya es produeixen una gran varietat de fruites i hortalisses, les enquestes indiquen
un consum per sota de les recomanacions. Per tal de fomentar el consum de fruita i verdura a les escoles,
la Generalitat potencia cada any el Programa Escolar de Fruites i Hortalisses. Una acció conjunta dels departaments d'Acció Climàtica Alimentació i Agenda Rural; Salut, i Ensenyament finançada econòmicament per la Unió Europea.
Es tracta de
distribuir gratuïtament fruita i verdura fresca als escolars de
segon cicle d'educació infantil i de primària (infants de 3 a 12 anys) de tots aquells centres educatius que ho demanin.
D'aquesta manera es pretén
sensibilitzar a infants i famílies de la importància d’una alimentació saludable a l’hora que afavorir la seva salut.
En què consisteix:
Durant el curs escolar, es distribueix la
fruita i verdura seleccionada en funció de l’
estació de l'any, la proximitat de producció i la qualitat.
La fruita es reparteix a l'escola entre els nens i les nenes a l'escola
durant l'esmorzar o el berenar.
Els centres educatius reben un calendari on s'indiquen les setmanes en què es farà la distribució dels productes seleccionats i en què es pot consultar informació sobre fruites i verdures.
A més, les escoles que hi participen desenvolupen
activitats que promouen el consum de fruita. Com ara tallers en els mateixos centres educatius i visites a explotacions agrícoles i ramaderes productores de fruites, hortalisses i llet.
Aquest curs participen 1336 centres educatius i 309.790 alumnes.
Amb el suport de
